De statistieken van je social media

Social media en je statistieken … hoe?

Gelukkig geven de verschillende socialmediakanalen je graag allerlei inzichten in wat je  op je social media aan het doen bent resultaat oplevert.  Die inzichten haal je uit de statistieken. Maar wat betekenen al die statistieken? Wat betekenen de grafieken, tabellen, cijfertjes, termen als betrokkenheid en bereik? En ook: wat kun je ermee?

Dit artikel is echt bedoeld om je wegwijs te maken: ik geef je de basis die jou allerlei nieuwe inzichten geef als je je nog niet eerder goed in die statistieken hebt verdiept en ze ook niet echt bijhoudt. Ook al weet je dat het slim is om te doen.

Wat wil je weten?

Waar je over na moet denken, is het volgende: wat zou je uit de statistieken willen leren over jouw eigen account? Ik zelf bekijk altijd een aantal vaste onderdelen per kanaal. Ik neem in dit blog Instagram, Facebook en Linked in met je door. En daarbij ga ik ervan uit dat je een zakelijk account op de eerste twee beheert. Ik laat je zien wat ik graag bekijk omdat ik daar veel informatie uithaal. En misschien jij straks dus ook.

Mijn hoofddoel is ontdekken hoe betrokken de mensen zijn met de inhoud die ik op social media plaats en hoe mijn publiek eruitziet, zodat ik mijn mensen een beter kan leren kennen.

De statistieken van Instagram

Je vindt je statistieken als je op je eigen profiel bent (daar kom je door rechtsonder op het poppetje te tikken), bij de drie liggende streepjes rechtsboven aan. Drie streepjes staan liggend boven elkaar geplaatst. Druk je daarop, dan krijg je het volgende te zien. (Let op: ik heb een Samsung – lang geleden versie – misschien ziet het er bij jou anders uit.)

Tik op statistieken. De statistieken zijn onderverdeeld in Activiteit, Inhoud en Doelgroep.

Activiteit

Activiteit is interessant om te bekijken. Bijvoorbeeld om te ontdekken hoeveel mensen vanuit een bericht zijn doorgegaan naar je profiel (profielbezoeken) en hoeveel mensen op de link in je profiel hebben getikt. Dat zie je onder Activiteit. Instagram is heel vriendelijk en legt steeds, als je op het i’tje drukt, uit wat er met een term wordt bedoeld. Maar wat je wil is natuurlijk dat de mensen vanuit jouw berichten naar je website gaan. Want je website is ten slotte de plek waar je je producten en diensten verkoopt. Je kunt hier dus zien hoeveel mensen op de link in je profiel hebben gedrukt bij websiteklikken.

Inhoud

Bij inhoud is veel te zien en ontdekken. Als je tikt op Alles weergeven, dan kom je in een soort keuzescherm terecht. Alles wat blauw is, kun je aanpassen. Tik het maar eens aan. Je kunt de periode aanpassen en je kunt aanpassen wát je precies wil weten. Wanneer je tikt op Inzicht in je statistieken krijg je heel heldere korte uitleg over wat het nu allemaal betekent.
Ik kijk graag naar de betrokkenheid: welke berichten spreken de mensen het meeste aan? Op welke berichten krijg ik de meeste reacties? Bij mij zijn het de persoonlijke berichten over mijzelf en berichten over de mensen van wie ik hou.
Wanneer ik kijk naar websiteklikken, dan zie ik dat afbeeldingen met tekst of pure tekst – naast dynamische selfies, de meeste kliks geven. Ook mooi om eens verder te testen dus. (Wat bedoel ik met dynamische selfies? Selfies waarin iets gebeurt. Je hebt iets in je handen, je doet iets met je handen of armen, je hebt een big smile of een andere blik dan een standaardblik.)

Doelgroep: wie zijn je volgers?

Dan heb je bij doelgroep de gegevens staan die je meer vertellen over de doelgroep, of eigenlijk over de samenstelling van je volgers. Mijn volgers bestaan voor 71% uit vrouwen, de meeste komen uit Geldrop, Eindhoven en Amsterdam. De mannen komen uit mijn leeftijdscategorie: 45-54 op de voet gevolgd door 25-34 jaren jong, en bij de vrouwen is de grootste groep 35-44 op de voet gevolgd door mijn eigen leeftijdscategorie. Je ziet ook nog de dagen en de tijden dat ze online zijn. Dit kan een richting aangeven wanneer je je berichten post.
Maar, hier maak ik wel een kanttekening bij. Staar je daar zeker niet blind op. Het gaat ook, als je geen planningstool gebruikt, om wat bij jou en je leven past.

Ook kun je per bericht de statistieken inzien: onder het bericht zelf in jouw profiel staat statistieken weergeven. Je ziet daar hoeveel er is doorgeklikt op je profiel. Wanneer je dat vergelijkt met het daadwerkelijke aantal doorkliks naar je website, dan vertelt dat je ook weer wat.

Er is nog heel veel meer uit die statistieken te halen, maar voor nu is het een mooi begin.

Statistieken bijhouden in Excel

Idee: hou eens in een eenvoudige Excelsheet bij wanneer je welk bericht post: dag en tijd, wat voor foto je plaatste en het onderwerp van het bericht en bekijk eens per week de statistieken van dat bericht. Doe dit een paar maanden en wissel af en toe met publicatietijden. Zo krijg je een steeds beter beeld van hoe je berichten het doen en wat nog meer van invloed is op de betrokkenheid bij je bericht. Neem hier per tabblad de verschillende kanalen in op die jij gebruikt.

Statistieken op Facebook

Je Facebookstatistieken zijn op een aparte pagina in te zien. Als je op je bedrijfspagina bent, ga je naar het speciale tabblad statistieken. Daar kun je heel veel zien en uit opmaken. Als je een advertentieaccount hebt, dan kun je nog veel meer zien. Maar dat gaat voor dit blog te ver. Laten we bekijken wat nu interessant is en snel te bekijken.

Een makkelijk en heel duidelijk overzicht krijg je door op je statistiekenpagina naar berichten te gaan en op die pagina iets naar onder te scrollen. Je krijgt dan een overzicht van alles dat je ooit hebt geplaatst.

overzicht statistieken berichten facebook

statistieken facebook

Ook hier wordt netjes aangegeven wat alles wat je ziet precies betekent en staat bij de i’tje wat extra uitleg voor je klaar.
Je ziet hier dus vrij snel hoe je berichten het hebben gedaan qua bereik en betrokkenheid. Je hebt meteen in beeld welke het heel goed hebben gedaan.
Scrol je iets naar boven dan krijg je een overzicht van op welke tijden de mensen het meeste online zijn en welke dagen. Net als bij Instagram kun je daar eventueel gebruik van maken.

Kijk je op de pagina Personen, dan zie je ook hier het percentage man-vrouw aangegeven staan, de leeftijdscategorieën en de locatie – waar komen deze mensen vandaan? Check hier ook eens even het verschil tussen het aantal fans en het aantal bereikte personen – nice to know.

Het is in eerste instantie interessant om te ontdekken welke berichten het goed doen. Want die doen het goed omdat jouw publiek ze waardeert. Veel interactie betekent dat wat ze zien in je bericht en/of het onderwerp ze aanspreekt.

Facebook showt je de statistieken van een ander

Pagina’s om in het oog te houden. Ook dat is een leuke optie die je hebt bij berichten. Je kunt zo een heel klein inkijkje krijgen in de statistieken van anderen. Kies hier pagina’s te volgen die je interessant vindt omdat ze of in dezelfde branche spelen of omdat ze iets aanspreken dat jij ook bij jouw mensen aan wil spreken. Zo kun je onderzoeken welke berichten het bij hen goed doen en je hierdoor laten inspireren. Niet kopiëren want dat is echt not done. Jij bent jouw bedrijf en bent uniek genoeg door jouw eigen expertise op jouw wijze te laten zien en te verwoorden.

LinkedIn

Ik heb zelf geen betaald account, dus bekijk af en toe de statistieken die ik in het gratis account tot mijn beschikking heb. Bij LinkedIn kun je verschillende gegevens bekijken:

Hoe vaak is je bericht weergegeven?
Hoe vaak is je profiel bekeken?

Bij het bericht zelf kun je natuurlijk zien hoeveel likes die kreeg en de reacties. Verder kun je bekijken wie je profiel heeft bekeken, van welk bedrijf, welke functie (tenzij anoniem gekeken is). LinkedIn geeft je een overzicht van uit welke branche je viewers (profielbekijkers) het meeste komen en welke functie zij hebben.

Artikelstatistieken op LinkedIn

Wanneer je artikelen gaat plaatsen (wat steeds meer wordt gedaan) kun je ook per artikel statistieken inzien. Een artikel is iets anders dan een post. Een post is een kort bericht, een artikel kun je zien als een blog. Dat kan ook heel interessant zijn om te doen. Zelf heb ik dat pas een paar keer gedaan, maar het staat na meer video maken, wel op mijn to-do-list.
Het plaatsen van artikelen en daar de statistieken van in de gaten houden, zouden je mooie aanwijzingen kunnen geven: welke artikelen zijn interessant, welke onderwerpen spreken op dit platform aan? Goed om te weten: artikelen die je op LinkedIn plaatst, worden op jouw profielpagina verzameld en dragen bij aan jouw score wanneer mensen zoeken naar profielen met jouw expertise … Er is hier nog veel meer over te zeggen, maar dat gaat niet meer over de statistieken. Misschien dus een andere keer.

Dus over de statistieken van LinkedIn ben ik wat korter van stof, maar deze zij zeker ook interessant voor jou om te bekijken.

Hou je statistieken regelmatig bij

Ga het eens doen: hou die statistieken in de gaten. Ze brengen je meer dan je denkt.

Met dit blog heb ik je een eerste beeld gegeven van de statistieken van je social media.
Het is goed om je eens een dag in te verdiepen in jouw statistieken, want er is nog veel meer uit te halen dan alleen maar dat wat ik nu beschreven heb. En hou ze vanaf dan regelmatig bij.
Ik ben heel benieuwd wat je ontdekt.

Heb je nog aanvullingen hierop? Zet ze zeker in de opmerkingen hieronder! Je helpt er meteen weer andere lezers mee.

Veel analyseplezier en goede inzichten toegewenst!
Liefs, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: