Stop dat boycotten van jezelf!

Dit is het meest vervelende wat ik zie gebeuren als ik kijk naar zelfstandig ondernemers om me heen die zelf hun marketing (willen) doen.
Ze boycotten zichzelf en niet zo’n beetje … Ze werpen zichzelf geen drempels op, maar barricaderen deuren soms zelfs met zandzakken, waardoor ze niet de content gaan maken die ze willen maken. En leuk vinden ze het daardoor ook helemaal niet (meer).

Herken je dat?

In dit blog geef ik je aan welke zandzakken ik het meest tegenkom. En ik geef er een reactie op. Niet heel zachtzinnig dit keer, omdat dat soms ook gewoon eens nodig is. Als ik ja en amen tegen jouw zandzakken zeg, dan ontneem ik veel te veel mensen de kans om te werken met jou, want dan ga je  zeker die content niet oppakken. Dát is namelijk wat het is: marketing doe je om je mensen te helpen. En dat mensen helpen, dát is toch waar je hele bedrijf om draait? Dat is toch was je wil doen met je diensten en je producten? Marketing is daar dus onderdeel van, en hoort bij de dienstverlening van je bedrijf 🙂

Ik zet 5 zandzakken in de picture. 

Zandzak 1: Ik kan niet schrijven

Helaas. Schrijven kan iedereen. Het is als een spier die je traint. Hoe meer meters je maakt, hoe makkelijker het wordt. En nee, er zit geen leraar met de rode pen klaar om je af te straffen als je je tekst hebt geschreven. Daarnaast, als je een vergissing maakt, kun je in de online wereld je vergissing gemakkelijk herstellen. En taalkundige vergissingen zijn echt niet het allerbelangrijkste: het is de inhoud die telt. De meeste mensen zien die vergissingen niet eens. Dus stap uit dat gevoel van vroeger, en ga het schrijven trainen. Dat kan alleen door meters te maken: door het te gaan doen.

Zandzak 2.: Wie wacht er nu op wat ik te vertellen heb?

Een zandzakvraag die gesteld wordt door veel ondernemers. Zo jammer! Want ja, wie zit er nu te wachten op jou? Ik stel even een andere vraag aan je. Wat als je niet gaat vertellen en delen wat je te vertellen hebt? Ja, dan doen anderen dat wel. Op hun manier. Waardoor zij wel opvallen bij die mensen die jij eigenlijk graag wil helpen. Die misschien zelfs beter passen bij jou. Maar je geeft ze de kans niet! Je geeft ze niet de kans te luisteren om te ontdekken dat ze inderdaad op jou aan het wachten waren.
Heb je er zo al eens naar gekeken? Geef ze in ieder geval die kans, dat zijn ze waard.

Zandzak 3: Ik heb al een paar keer iets gedeeld. Toen reageerde niemand. En waarom zou ik het nog een keer delen als ik het al heb gedaan?

Lieverd. Ik zeg het met alle liefde die ik in me heb. Het draait niet om jou in het leven van je mensen. Als je mensen één keer iets voorbij zien komen, of voor mijn part drie keer, ben en blijf jij echt niet top of mind. Weet je tussen hoeveel andere ‘belangrijke zaken’ jij oppopt? Dat telefoontje aannemen, het huilende kindje knuffelen, en andere werkgerelateerde zaken gaan voor. Die gaan voor op het klikken op ‘like’ of het hartje van Vind-ik-leuk. (Daarnaast begin ik zelfs een beetje de indruk te krijgen dat we ‘vind ik leuk’-moe worden en dat we alleen nog maar klikken als het echt heel schattig is, grappig of schandalig, echt waar.) Dat even als eerste reactie op deze zandzak. Als tweede: deel dus vaker, want je bent zo uit beeld verdwenen. Herhaling is nodig. Dat is waarom we al die reclameslogans zo goed kennen. En jij jouw favoriete merken blijft kopen.

Zandzak 4: Wat kan ik dan vertellen en delen? Ik weet echt niet waar ik dan over moet schrijven of praten hoor …

Als dat de vraag is, dan kun je je dus ook niet inleven in je klant. Ik neem aan dat je klanten hebt. Die dus al kopen bij of werken met jou. Dan praat met ze! Want dat heb je kennelijk niet gedaan. Vraag ze uit. Vraag waarom ze bij jou zijn. Wat hun probleem was voor ze bij jou kwamen. Welk probleem je oploste. Waarom jij zo fijn bent voor ze. Heb je nog geen klanten, dan ga je een model maken van het type klant dat jij graag wil helpen met je bedrijf. Probeer je in te leven. Stel je voor hoe hun leven er nu uitziet, zonder jou. Waar lopen ze tegenaan? En welke tips kun jij ze geven? Tips werken altijd.

Zandzak 5: Wie ben ik nou?

Ja, inderdaad. Wie ben jij nou? Lieve schat. Eigenlijk is dit de ergste zandzak van allemaal. Mijn mening dan. Jij bent een ondernemer met speciale kennis, kunde en ervaringen. Die je niet voor Jan Doedel hebt opgedaan. Je hebt een talent. Dat kreeg jij niet voor niets. Daar doe je met liefde iets mee en je hebt er zelfs je bedrijf mee opgebouwd. Of dat ben je aan het doen. Jij bent een prachtig mens die met een reden doet wat die doet. Omdat je daarmee voor anderen van betekenis bent. Op jouw eigen unieke manier. Waardeer dat. Pak het aan. Respecteer jezelf en je talent en geef het aan wie dat ontvangen wil en kan. Want lieve jij, die mensen zijn er. Zeker als ze weten dat jij er bent en wat jij betekenen kan.

Weg die zandzakken! Doe waarvoor je gekomen bent en laat dat zien. Dat is marketing, dat is mensen servicen, dat is mensen helpen. Dat is waar marketing over gaat. Dat is wat je te doen hebt.
Ga het doen. Ga ervoor. Dat is hoe ze hun weg vinden naar jou.

Mission event ticket

111,00

 

Is het nu echt tijd, na het lezen van dit blog?
Tijd om op te staan? Om jezelf te laten zien zodat je mensen weten dat jij er voor ze bent? Met jouw mooie diensten? Jouw producten?

Meld je dan nu aan voor het Mission Event: een event speciaal voor jou.
Meer info en tickets via knop onder dit blog. 

Inderdaad.

Het is tijd.

(Ik heb dit oprecht met liefde geschreven … Pak dat podium.
Zodat je mensen je kunnen zien.)

 

Liefs, Marianne

Het is tijd. Laat je mensen zien dat jij er bent. 

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer blogs

Schrijf in en krijg het e-book '22 ideeën om je creativiteit te boosten' cadeau!

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: