Storytelling in je marketing: hoe dan?

Storytelling in je marketing: hoe dan?

Storytelling is niet verhalen vertellen om verhalen te vertellen, zodat mensen zich daarin herkennen. Zo wordt het je helaas wel vaak verteld. Dat is ook wat je vaak terugziet in marketingteksten van anderen. Als je storytelling zo inzet, bereikt het geen doel. In dit blog vertel ik je wat nodig is in je storytelling, zodat verhalen wel doel bereiken.

Je hebt een klein voordeel als je graag films kijkt of goede boeken leest, overigens. Ik nodig je dan ook uit vanaf nu te kijken en te lezen, met een iets andere bril op. Namelijk naar hoe het verhaal is opgebouwd. De opbouw van goede storytelling in marketing is niet anders.

Eerst: wat is het doel van storytelling? Het antwoord daarop is iemands (de lezers) staat van zijn veranderen. Door het verhaal dat je gaat vertellen, zorg je dat dat gebeurt. De hoofdpersoon van je story moet dan ook een herkenbaar persoon zijn voor je lezer. Een persoon met wie die zich kan identificeren. En aangezien je schrijft voor je toekomstige klant, is die hoofdpersoon ook een klant.

De drie onderdelen van storytelling

Elke story bestaat uit 3 delen.

  1. Er is een probleem, en dat probleem is het haakje dat je de story intrekt.
  2. Er ontstaat een conflict (vaak gaat de hoofdpersoon door dit conflict letterlijk of figuurlijk – innerlijk of fysiek – op reis).
  3. De hoofdpersoon transformeert.

Ik laat de drie delen zien aan de hand van een verhaal van een klant van mijn klant.

De story van Lieke

Lieke, eigenaresse van een nagelstudio, heeft jarenlang aan de lopende band klanten gehad. Ze was een van de eerste nagelstylistes in Nederland. In de loop der jaren is er een wildgroei aan nagelstudio’s ontstaan en de concurrentie is moordend. Helaas heeft ze geen klanten meer aan de lopende band. Sterker nog, ze heeft te weinig klanten. En als daar geen verandering in komt, ziet ze haar pensioen in rook opgaan. (Probleem: te weinig klanten.)

Ze begrijpt wel dat ze niet helemaal met de tijd is meegegaan. Wel betreft de ‘technische’ nagel-ontwikkelingen, maar niet als het om marketing gaat. Facebook en Instagram, een website die klanten aantrekt, ze zal hier veel meer tijd in moeten gaan steken. Want ze weet er niet veel van. Ze begrijpt wel dat mensen vooral online te vinden zijn. Helemaal in deze tijd.
Ze ziet het ook als de mensen bij haar komen. Die mobiel speelt zo’n belangrijke rol, die ligt altijd op tafel tussen haar en de klant in.
Lieke is zelf niet zo van de mobiel. Ze weet niet hoe het allemaal werkt. De kinderen van Lieke hebben haar al een paar keer willen uitleggen hoe social media op die telefoon werkt, maar dat wil Lieke niet meer. Ze raakt er alleen maar gefrustreerd door. Ze wil ook geen beslag leggen op hen: ze merkt dat haar kinderen het geduld niet hebben, dat ze zelf misschien te langzaam leert. Het loopt steeds uit op frustratie zo.
Lieke weet dat ze wel iets moet gaan doen, omdat ze op deze manier haar bedrijf zal verliezen. (Conflict) En dat is het laatste wat ze wil; het is dus tijd om online te gaan. Ergens voelt ze haar veerkracht weer opspelen. Oké, maar waar gaat ze beginnen?

Ze start met Google en tikt maar wat in. Tot diep in de nacht gaat ze door. Ze komt terecht op een website die vol informatie staat. Ze maakt aantekeningen en probeert meteen van alles uit. Ze krijgt weer wat meer strijdkracht en zin om het toch echt op te gaan pakken. De tips op de website geven haar al zoveel inzichten dat ze de volgende dag contact opneemt om verschillende uitlegsessies te boeken met de dame van wie de website is. In een drietal uitlegsessies, één op één, weet ze hoe Facebook werkt, hoe Instagram werkt en wat ze allemaal kan posten om klanten naar zich toe te trekken. Omdat de dame ook back up is en meedenkt, pakt Lieke het online gedeelte alsnog snel op en vinden nieuwe klanten de weg naar Lieke.

Lieke is inmiddels helemaal blij en trots en heeft zelfs een van de nieuwste mobiele telefoons waar ze regelmatig mooie posts mee plaatst. Zonder problemen en zonder schroom. (Transformatie.) Door haar aanwezigheid op social media wordt ze in haar omgeving bijna een bekende dorpsgenoot.
Daar geniet ze stiekem van. Lieke heeft stappen uit haar comfort zone gezet met als gevolg dat haar bedrijf weer loopt zoals ze dat graag zag. Nog een paar jaar en dan kan ze met pensioen. Als ze dat nog zou willen, want ze heeft weer helemaal opnieuw het grootste plezier in haar nagelstudio.

Storytelling: perfect voor klantverhalen

Dit voorbeeld is een klantverhaal. Klantverhalen zijn mooie verhalen om te delen voor storytelling, zoals je hier kunt zien.
Zolang er de drie delen in zitten die in dit blog zijn gegeven, is de storytelling altijd zo gebouwd dat die doel bereikt.
(Ik weet dan ook zeker dat er lieverds onder jullie zijn die willen weten wie deze uitlegsessies geeft. Als dat zo is, stuur me dan meteen een mail, en ik zorg dat jullie met elkaar in contact komen.)

 

Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Wat je woorden doen met jou

Wat je woorden doen met jou

Wat je woorden doen met jou Als schrijfcoach ben ik natuurlijk heel veel bezig met taal en taalgebruik. Maar niet alleen schriftelijk. Ook mondeling. Als je mij al even volgt op Instagram, dan weet je ook dat spiritualiteit (of energie) en de Law of Attraction in mijn...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: