Tekst of beeld: wat is het belangrijkste?

Tekst of beeld: wat is het belangrijkste?

Er is een periode geweest dat er door marketingspecialisten werd geroepen: ‘Vergeet die teksten. Het gaat om beeld! Mensen zijn helemaal klaar met die lange lappen. En al helemaal online.’ Een periode waarvan ik jeukende tenen kreeg. Je kent het gevoel misschien wel. Ik geef je aan hoe het in mijn ogen werkt mét een test, zodat jij kunt bepalen hoe jij erover denkt.

Beeld … daar trekt het oog naartoe

Er werd vaak gezegd: beeld is het belangrijkste, daar wordt het oog naartoe getrokken. Een beeld trekt aan en dan pas gaat men kijken naar tekst. Er werd vooral geschreven over hoeveel aandacht je beeld moest gaan geven en dat je weinig tot geen tekst gebruiken moest. Hele artikelen vol … Natuurlijk klopt dat ergens wel. Als je kijkt naar de verschillende tijdlijnen op social media, is beeld zeker waar je oog naartoe trekt. Maar er staat ook altijd nog een stukje tekst bij. Spreekt die tekst jou verder niet aan, is de kans dat jij doorklikt om het hele bericht of artikel te gaan lezen alweer een heel stuk kleiner.

Tekst + Beeld = KRACHT

In mijn optiek werken tekst en beeld samen en versterken ze elkaar.
Kun je je nog de foto van de militair bij de ramp met de MH17, die een teddybeer omhoog hield, herinneren? Ik ga hier niet de inhoud bediscussiëren, maar het ging over de titel die was geplaatst bij het foto (in de Telegraaf). De titel bij de foto ging in op de militair als wrede sadist die de beer vasthield als een trofee. Op een video die online is gezet, kon je zien dat de beer inderdaad door de militair omhooggehouden werd, en daarna op de grond gelegd waarna de militair er een kruis bij sloeg. Als gebaar van medeleven.

Nogmaals het gaat niet om de inhoud, maar puur om het volgende: tekst kan bepalen hoe beeld wordt geïnterpreteerd. 

Test het zelf

Lees even de volgende tekst en kijk dan even naar de foto bovenaan dit blog.

“Hoe verwerk je het uitgaan van je relatie?”

Lees nu even de volgende tekst en kijk weer naar de foto:

“Intens geluk als je net ten huwelijk bent gevraagd.’

Je mind interpreteert het beeld nu hoogstwaarschijnlijk op een andere manier.

Je kunt niet zeggen dat het een belangrijker is dan het andere: dus dat tekst belangrijker is dan beeld of andersom. Wat je wel kunt zeggen is dat het elkaar aanvult en versterkt (en dus ook kracht wegnemen kan).

Het uitzoeken van goed beeld bij je teksten op social media bijvoorbeeld, of bij je blog, mag dus ook oprechte aandacht krijgen. Een aansprekende foto kan ervoor zorgen dat de tekst eerder aangeklikt wordt om te lezen. Maar onderschat de titel die je hierbij zet dus niet. De kracht ligt in die samenwerking van tekst en beeld. Test het zelf zeker eens uit!

Heel veel succes, Marianne
PS: pas op met het gebruik van beeld: gebruik altijd beelden die je zonder problemen gebruiken mag.

Wil jij ook een business blog dat jouw bedrijf en positionering versterkt? Dat kan.
Waar begin je dan? Je begint met het schrijven.
En dat heb je je al heel snel in de vingers met de methode die ik je leer in de spoedcursus Bloggen. Nu bestellen, meteen in huis en aan de slag: hoe fijn is dat?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Doelstellingen vierde kwartaal

Doelstellingen vierde kwartaal

Doelstellingen vierde kwartaal Het gaat beginnen: Q4. Oftewel het vierde kwartaal. Heb jij al je doelstellingen geformuleerd? Passend bij het plan dat je maakte voor 2020? Aangepast naar aanleiding van de Corona-situatie? Want er is natuurlijk wel veel veranderd na we...

Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: