Unieke teksten op social media

Unieke teksten op social media

Hoe vaak ik op social media teksten voorbij zie komen die ik zo ongeveer ook bij anderen heb gelezen, is niet meer op mijn handen alleen te tellen. En daarom werd het tijd om daar speciaal voor jou eens een blog over te schrijven …

Ik begrijp het wel, maar het kan anders

Ik begrijp het ergens wel. Want het delen van nieuwe content die niemand al heeft gebracht is waarschijnlijk zelfs onmogelijk. Ben je bijvoorbeeld een bloggende en Instagrammende bakker, dan zal een andere bloggende en Instagrammende bakker die in een andere provincie woont en zijn zaak heeft, ook echt wel dezelfde onderwerpen aansnijden. Hetzelfde geldt voor business coaches, lifestyle coaches, designers, voedingsdeskundigen: you name them.  Je hoeft geen eenheidsworst te brengen. Het kan echt anders. Hoe kun je er dan voor zorgen dat jouw berichten uniek zijn?

2 inspirerende voorbeelden

Ik geef je 2 inspirerende voorbeelden van ondernemers die écht unieke en eigen boodschappen hebben.

Tibor Olgers (business coach): hij benoemt de allergie die hij voelt bij de business coaches die hij op Instagram ziet. Hij benoemt dat een vrouw een vrouw moet zijn en een man een man. En hij maakt zo meerdere bold statements die prikken. Die eerst misschien zelfs een beetje pijn doen – waardoor je dus graag verder leest – en vervolgens ga je anders naar hem en je eigen situatie kijken en daarover nadenken. Wat hij doet in zijn berichten is een kunst. Ik gaf je 2 voorbeelden van zijn bold statements, maar er zijn er meer – je ziet het op zijn account.

Ellen van Vliet (relatiecoach voor ondernemers): zij heeft het niet over ondernemerschap maar over orgastisch ondernemerschap. Haar specialiteit: relaties, seks en het ondernemerschap. Zij geeft aan dat meer pret in bed ook kan zorgen voor meer omzet. Als je relatie goed zit en jij jezelf binnen die relatie volledig accepteert en jezelf kunt over geven, draagt dat bij aan je aantrekkingskracht voor klanten. Ellen bekijkt het allemaal op een andere manier: niemand bekijkt het zoals zij. Dat is interessant en je bent steeds opnieuw eager om te lezen.

(Leuk om te weten: Tibor en Ellen praten regelmatig samen, ze hebben gesprekken die je online kunt volgen. Super interessant, kan ik wel zeggen. De linken naar hun accounts staan onderaan dit blog.)

Wat kun jij anders zeggen en schrijven?

Nu jij. Want ik kan me voorstellen dat je denkt: ja, dat is ‘makkelijk’ als je in die branche zit (alhoewel het bij business coaches een kunst is). En dat je het idee hebt dat dat binnen jouw branche niet zo makkelijk is. Ik ga je uitdagen toch eens met een andere bril te kijken naar wat jij op social media kunt doen.

  1. Wat is het allerslapste excuus dat iemand kan hebben om niet te gaan doen wat die eigenlijk met jou kan (en wil) doen? Vergroot dat allerslapste excuus uit en tackle het steeds opnieuw. Denk bijvoorbeeld aan investeren. Ik heb geen geld. Dat is volgens jou het allerslapste excuus. Tackle steeds opnieuw dat excuus: ‘Je wil het niet uitgeven aan jezelf, omdat je vindt dat je dat niet waard bent.’ ‘Je zit in een luxepositie omdat je een uitkering krijgt en bang bent die los te moeten laten.’ Wanneer je zulke posts schrijft, gegarandeerd dat je mensen gaat raken. En raken betekent niet kwijtraken. Degenen die wél echt willen worden daardoor juist door jou aangezet. Je triggert ze. En net die mensen wil jij graag helpen met jouw bedrijf.
  2. Wat speelt er in jouw branche – altijd of op dit moment – waar jij een heel duidelijke mening over hebt? Niet iedereen durft een mening duidelijk uit te spreken. Misschien zie jij als autisme-expert wel een omgangsadvies dat je echt niet kunt ondersteunen. Omdat je vanuit jouw expertise echt een andere visie op die omgang hebt.
  3. Wat kun jij zeggen, of nieuw bedenken, dat door niemand gezegd of bedacht is? Het gaat hierbij om de dots in je leven en je bedrijf eens met elkaar te connecten. Ik connect mijn depressie en de kracht die schrijven geeft en hoe je hiermee je leven en je business positief kunt vormgeven. Misschien is het wel ooit door iemand zo gezegd: maar volgens mij nog niet door een schrijfcoach voor ondernemers. Welke hoogte en dieptepunten ken jij als dots in je leven en welke rol spelen die in jouw bedrijf?

Lastige vragen misschien, maar goed om op te kauwen. Pak pen en papier, kies een uurtje deze week om deze vragen eens over te schrijven en er antwoorden bij te schrijven …

Laat je ook inspireren door de gegeven Instagramaccounts van Tibor en EllenV: kijk met een andere bril op naar jouw bedrijf.

Veel succes, lieve groet, Marianne

PS: wil jij sowieso wat meer schrijven om te reflecteren op je leven en je bedrijf? Doe dan mee met 100 dagen Schrijfgeluk. Je kunt meteen beginnen!

1 Reactie

  1. Irene

    Mooie punten stip je aan Marianne.
    Soms zijn persoonlijke dingen, zo persoonlijk dat de reactie van anderen me kunnen raken, het verlamt of komt niet aan. Er is geen betrokkenheid.
    En wat ik van Micael Pilarczek wel aanleer is de aanname die je vooraf al hebt voordat je het bericht post en de wereld instuurt; ‘Wat zullen anderen van me denken’ ? Speelt door het hoofd. Met die gedachte ga ik onbewust aan de slag, met het resultaat dat ik niets doe. In plaats van te ontleden voor wie ik graag wil schrijven, samen wil werken. De boodschap, de intentie om te ondernemen, blijft uit. Nu nog lef hebben om het écht te Doen, zonder beklemmende gedachten.

    Bedankt Marianne,
    Liefs, Irene
    Fan.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: