Vage taal of slordig taalgebruik

Vage taal of slordig taalgebruik

Soms betrap ik mensen op vage taal of slordig taalgebruik. En voor ik dit zo durf te stellen, zal ik je ook vertellen dat ik hier echt lang over heb nagedacht. Is het slordig taalgebruik of ligt het aan het feit dat ik altijd met tekst bezig ben? Want dat kan het ook zijn natuurlijk. Het heeft even geduurd dus, voordat ik deze uitspraak durf te doen, maar nu doe ik het toch.
Ik verwacht namelijk dat als je jezelf hierop gaat checken dat je van je eigen vage taal schrikken kunt.

Ik heb het overigens niet alleen over momenten dat je met iemand praat, maar ook wanneer je iemand mailt. Het gaat over alle manieren waarop je met woorden communiceert.

Het kan dus ook anders zijn …

Laatst stelde ik een vraag aan de helpdesk van mijn e-mailmarketingsysteem over hoe het werkt als men zich uitschrijft. Hierbij gaf ik aan dat ik twijfelde: het leek of mensen zich op twee manieren uit konden schrijven. Waardoor ik me afvroeg: wordt bij allebei die manieren de uitschrijving een feit of moeten de mensen altijd ook nog op een andere manier uitschrijven? Ik stelde die vraag omdat ik een mailadres herkende, dat zich ooit eerder uitgeschreven had.
Het antwoord werd geformuleerd als: ‘Men hoeft dat maar één keer te doen en normaliter is dat op manier X’

Waarbij ik dus dacht ‘normaliter … betekent dat het dus ook anders zijn …’. Ik was blijer als ik had gehoord: ‘Het maakt niet uit hoe ze het doen, de afmelding is altijd een feit.’ Normaliter betekent namelijk doorgaans, veelal, in het algemeen. Dat betekent dat het ook wel eens anders zou kunnen zijn.
Dat er dus uitzonderingen kunnen zijn. Dat is in mijn ogen slordig taalgebruik. Of vage taal.

2 partijen

Het is een feit dat in communicatie altijd 2 partijen een rol spelen:
1. de partij die iets zegt/schrijft en die ervan uitgaat dat wat hij zegt/schrijft duidelijk is. Die partij verwacht dus ook dat de ander het begrijpt.
2. De partij die ontvangt (hoort of leest). Die partij denkt wat hij leest te begrijpen, op een manier waarvan hij denkt dat partij 1 waarbij die ook denkt dat partij 1 het zo bedoelde.

Wat dus bij allebei niet het geval hoeft te zijn. Vage taal? Of toch niet?

Wat is dan de gouden tip?

De gouden tip is dit. Probeer altijd de feedback te krijgen of dat wat jij bedoelt met je boodschap, ook zo is overgekomen. En andersom: probeer altijd de feedback te krijgen of wat jij denkt te begrijpen ook klopt.

Het moment dat ik denk iets niet goed te begrijpen gebruik ik altijd: ‘Begrijp ik het goed dat …?’ Dan herhaal ik wat er is gezegd zoals ik het heb begrepen. 

Hoe duidelijk ben jij?

Ga jezelf eens na: hoe vaak moet je nog eens een keer iets uitleggen of toelichten aan een ander? Dat heeft dus niet per se te maken met de ontvangst van de ander, zoals vaak wordt aangenomen. Het kan dus ook betekenen dat de ander het echt anders interpreteert omdat wat er gezegd wordt niet specifiek genoeg is. En dus meer vage taal.
Hoe vaak zeg jij: ‘Oh, ik dacht dat je het anders bedoelde …’ of kom je erachter dat iets toch anders werkt dan dat het aan je uitgelegd is?

Het is lastig, laten we eerlijk zijn. Het liefste zijn we altijd even duidelijk. Maar door het verschil tussen ons als zender en ontvanger, kan helder en duidelijk communiceren lastig zijn. Vage taal of slordig taalgebruik, dus.

Dit blog is bedoeld als even een aandachtspuntje. Gewoon om mee te nemen vanaf nu: hoe duidelijk ben jij én begrijp je wat je ontvangt ook echt goed? Doe vanaf nu altijd de check en je zult zien dat er heel wat verandert.

Lieve groet, Marianne

PS: We zijn ons hier – als we vage taal gebruiken – niet bewust van: dat wil zeggen dat het niet opzettelijk is. We zijn ons dus ook niet bewust van de gevolgen hiervan. Vage taal is in mijn optiek de grootste vertragende factor binnen grotere bedrijven en instellingen. En dat kost geld.
Heldere en duidelijke communicatie, mondeling en op papier, zal daarom altijd leiden tot een verlaging van verschillende kostenposten.
Neem dus zeker die communicatie regelmatig onder de loep.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: