Vergeet je huidige klanten niet

Vergeet je huidige klanten niet

We lijken zo soms gefocust op het krijgen van nieuwe klanten, dat we onze huidige klanten lijken te vergeten. Los van het feit dat je voor of met ze aan het werk bent, kun je ook hen meenemen in wat er allemaal nog meer mogelijk is om met jou te doen. Of welke producten ook nog bij hen zouden kunnen passen.

Wat is er nog meer?

Wanneer klanten tevreden zijn, willen ze graag met je blijven werken. Een goed voorbeeld hiervan is de vraag: ‘Marianne, ik heb nu alles gedaan bij je. Wat kun je nog meer betekenen of komt er nog iets nieuws?’ Voor mij een gunstig signaal. Maar alles wat ik heb ontwikkeld voor mijn klanten stond als het ware los van elkaar: ik had zelf niet eens in de gaten dat ze stap na stap zetten. Klinkt gek, maar toch. Bij elke stap kwamen ze weer verder en zo stappen ze graag door. Logisch.

Wanneer je nadenkt over wat je gaat doen in je marketing, neem dan ook eens vragen als deze mee:

Wat zou een mooi vervolg voor mijn klanten zijn, als ze alle diensten hebben afgenomen of jouw producten hebben gekocht? Probeer outside the box te denken, denk niet meteen dat het ophoudt. Wanneer je voor een klant een probleem oplost, ontstaat er altijd weer een nieuw probleem.

Wat zijn de stappen die de klanten nu zetten, per product? Heb je een kapsalon, dan kan het van knippen en kleuren ook naar make-up gaan. Dat zie je al veelvuldig gebeuren. Vanuit de make-up kan het verdergaan naar compleet styling advies. Het kan zelfs doorgroeien naar personal branding. Een specifiek aanbod voor ondernemers – wellicht is er in de vorige zin een nieuwe niche ontstaan.
Schrijf dit eens uit, per product/dienst. Waar staat iemand nadat die ‘het meest logische’ heeft afgenomen en wat vraagt die zich dan af?
Het grappige is dat marketing en innovatie zo dicht bij elkaar komen te staan.

Even verder brainstormen …

Het signaal dat je dit op moet gaan pakken komt sowieso van je klanten zelf. En als dat (nog) niet het geval is en/of je hier niet mee bezig bent geweest, stuur dan de klanten die je bijvoorbeeld een of twee jaar geleden fijn hebt geholpen eens een e-mail met de vraag hoe het gaat. Vraag of er nog zaken zijn waar ze tegen aanlopen. Bied ze een gratis gesprek aan. Dat kan allemaal vanuit de insteek: wat gaat de tijd toch snel! Daar herkennen de meeste ondernemers zich wel in.

Het is sowieso goed om in je marketing ook eens na te denken over de ‘after’service. Hoe pak je dat aan? Stuur je een factuur en is het daarmee gedaan? Wanneer de dienst of het product laaggeprijsd is, kan het zo worden afgerond (maar check de vervolgstap). Een hoger geprijsd product kan misschien wel mooier worden afgerond dan je nu doet. Misschien kun je zelfs een soort affiliate dienst aanbieden: als zij jou nieuwe klanten brengen, ontvangen ze een percentage van die omzet. Bijvoorbeeld.

Kortom: bekijk eens goed hoe de klantreis binnen jouw bedrijf en dienstverlening nu verloopt en hoe die eventueel zó verbeterd kan worden dat ook hier mooie (nieuwe) resultaten te behalen zijn.

Heel veel succes! En heb je vragen? Stel ze gerust!

Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: