Vergeet die tussenkopjes niet

Vergeet die tussenkopjes niet

Online lezen is niet hetzelfde als een boek lezen. In beide gevallen vinden lezers het fijn als ze, vooral als het informatieve teksten betreft, door de tekst geleid worden. Tussenkopjes helpen hierbij. Maar er zijn meer redenen om ze te gebruiken. Tussenkopjes zorgen ervoor dat je geen lezers verliest. Na het lezen van dit blog vergeet jij ze nooit meer.

Geen tussenkopjes? Geen zin in hoor!

Wat gebeurt er als je een massief stuk tekst voor je ziet? Een groot blog vol met letters? Daar heb je geen zin in hoor. En al helemaal niet als je die tekst op je scherm ziet staan. Wanneer je een online tekst leest, moet die behapbaar zijn. Er moet lucht in zitten (en dat betekent sowieso voldoende witregels). Tussenkopjes geven tijdens het lezen ook lucht én wat steun. Daar wil je je als lezer wel aan wagen natuurlijk.

Dit gebeurt allemaal op een onbewust niveau. Je lezer heeft niet alle tijd. Meestal komt die op je blog omdat die op zoek is naar een antwoord op zijn vraag. Als die lezer het idee heeft dat ie een hele tekst door moet ploeteren om het antwoord te vinden, dan klikt ie liever even terug naar de zoekresultaten voor een ander artikel, dat misschien sneller helpen kan. En zo raak jij de lezer kwijt. Witregels en tussenkopjes helpen dus.

Laat ze wat verraden (of maak je lezers nieuwsgierig)

Tussenkopjes worden meestal door lezers al meteen gescand. Titel, inleiding en tussenkopjes geven de lezer aan wat hij in dat artikel mag verwachten. En dat is fijn. Hij heeft het gevoel snel bij zijn antwoord of oplossing te komen. En daar heeft hij die paar minuten lezen wel voor over. Wanneer de tussenkopjes duidelijke informatie geven over wat de lezer kan verwachten, of wanneer die de nieuwsgierigheid triggeren, leest hij de hele tekst graag door (of gaat direct naar het stukje tekst dat hij het meest interessant vindt).

Google loves tussenkopjes

Ook Google is je dankbaar als je tussenkopjes gebruikt. In je blogprogramma kun je bepaalde opmerkkenmerken meegeven aan je tekst, zoals Tilte en Subtitle. Die Subtitles, oftewel kop 2 en kop 3, zijn voor Google het signaal dat er even naar de woorden in die subtitel gekeken moet worden. Door die tussenkopjes te gebruiken vertel je Google als het ware waar de tekst over gaat.
Dit blog optimaliseer ik op het woord tussenkopjes. En zoals je ziet komt dat woord regelmatig terug in de tekst én in de subtitles! Dit alles gecombineerd met de titel, zorgt ervoor dat Google weet dat deze tekst over tussenkopjes gaat.
En ook daar help ik dan indirect de lezer mee.

De draad vasthouden!

De laatste reden waarom het slim is om tussenkopjes te gebruiken: ze helpen je de draad vasthouden tijdens het schrijven! Soms zit je zo in je verhaal tijdens het schrijven van je blog en associeer je erop los. Dan kan het gebeuren dat je de draad kwijtraakt. Waar ging het in essentie nu ook alweer om? Wanneer je vooraf op papier al een aantal tussenkopjes opschrijft en die er tijdens het schrijven bijhoudt, dan helpen ze jou ook.

Ze zijn dus onmisbaar in je blog. Voor jezelf, voor je lezer en voor Google ook. Zij zorgen er onder andere voor dat je blog een goed blog is/wordt. Zonder tussenkopjes is dat minder snel het geval. Of zelfs niet. Vergeet tussenkopjes dus niet: je blogteksten worden er alleen maar krachtiger door.

Meer lezen over het schrijven van blogs?
Waarom bloggen?
Consistent bloggen in 10 stappen

Lieve groet, Marianne
PS: Heel benieuwd, vergeet jij tussenkopjes sowieso niet of … vergeet je ze vanaf nu niet meer?

PSPS: Inspirerende teksten schrijven is een vak apart. Hoe doe je dat? Waar moet je op letten? Je leer het allemaal in de ContentClass – Raak het hart van je klant. Meer over de ContentClass lees je hier.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Intunen op je boek

Intunen op je boek

Intunen op je boek “Heb jij dat ook zo gehad, dat je een soort van intunet en zo je boek doorkrijgt?” Deze vraag werd mij gesteld door een klant die graag een boek wil schrijven. Ze had een gesprek gehad met een andere auteur, die aangaf dat het bij haar zo werkte....

Tips, inzichten en wijsheden ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: