Verschil tussen persoonlijk en privé

Het verschil tussen persoonlijk en privé

Een vraag die veel wordt gesteld. Je weet dat het slim is om ook aspecten van jezelf te laten zien op social media. Maar het is niet makkelijk om te bedenken wat dat dan moet zijn. Want wat laat je nu wel zien en wat niet? Waar ligt de grens? Wat is persoonlijk en wat is privé?

De vraag werd ook gesteld in de online workshop ‘Aantrekkelijk voor nieuwe klanten’, die ik afgelopen week gaf. Logisch dat de vraag kwam, want een van tips die ik altijd geef in deze workshop is dus juist: laat persoonlijke verhalen zien. Maar ook in trainingen komt de vraag naar voren. Vandaag mijn antwoord in een blog.

Jij bepaalt

Ik geef altijd aan dat de grens tussen persoonlijk en privé wordt bepaald door jouzelf. Jij bepaalt wat je wel of niet wil laten zien. Ik geef voorbeelden van mij. Mijn vriend en ik komen allebei naar voren op mijn social media. Ik vertel, passend binnen mijn social media en de tijd, over hem. Maar ik vertel niet alles. Met andere woorden: ook bij ons is het niet altijd rozengeur en maneschijn. Maar om nu inhoudelijk te vertellen waar wij soms woorden over kunnen krijgen, dat is privé. Niet eens per se voor mij (ik ben een open boek) maar wel voor hem. Dat is niet nodig om te delen. Wat ik wel deel is hoe Corona hem in zijn ondernemerschap treft. Maar omzetpercentages deel ik niet. Dat is weer privé.

Zo zijn er legio meer voorbeelden te delen natuurlijk.
Hoe bepaal je dan die scheidslijn?

Twee belangrijke pijlers

Ik stel mezelf altijd de vraag: wat kan ik vandaag doen om mijn mensen blij te maken? Wat kan ik delen, wat kan ik vertellen om mijn volgers op klanten blij te maken? Al maak ik maar één volger of klant blij? Daar leg ik ook mijn persoonlijke verhalen langs. Dus ja, ik deel over de depressie die ik had. Omdat ik kan laten zien dat die te overwinnen is. Wat hoop geeft. Dat kan volgers toch blij maken. En het is een belangrijk verhaal. Omdat het in de maatschappij speelt.

Ik deel ook over mijn reis op het gebied van zelfvertrouwen. Van mezelf niet goed genoeg vinden tot aan het volledig accepteren van wie ik ben op alle fronten. Een persoonlijk verhaal maar waar ook veel mensen zich in kunnen herkennen. Zich door kunnen laten inspireren en blij van kunnen worden. Ook hier, een belangrijk verhaal omdat veel vrouwen te negatief denken over zichzelf.

Dus de eerste pijler is: hebben mijn mensen hier iets aan? Dan deel ik het. Mijn knie die het niet zo goed doet, daar laat ik soms iets over vallen, maar that’s it. Niet iets dat jou inspireert of waar je blij van wordt. Het hardlopen dat ik deed, deelde ik wel. Persoonlijk belangrijk voor mij en van belang (vind ik) voor mijn mensen. Omdat bewegen belangrijk is. Begrijp je het verschil?

De tweede pijler is: als het over privé gaat, wat wil die persoon die bij mijn verhalen hoort? Ik vertelde veel over het moeder zijn, naast het ondernemerschap. Mijn dochter kreeg een rol. Die ze nu niet meer wil. En haar goed recht. Dit hou ik dus privé. En áls ik er echt iets mee wil, overleg ik met haar. Waarbij nee, nee is. Soms is dat zelfs jammer, omdat ik denk dat het goed is voor andere ondernemers om meer te weten van wat er bij het pubermoederschap speelt.

Mijn partner wil gewoon niet op de foto. Heel zelden. Dus je ziet van hem soms een hand, een schoen of de achterkant als we wandelen. En dat is het.

Dus: wat is privé en wat is persoonlijk? Wat deel je wel of niet?
Jij bepaalt de scheidslijn. Waarbij ik wel graag adviseer: denk erbij na of het voor jouw mensen ook inspirerend is. Worden ze er blij van? Dan zou ik dat delen. Is het  niet per se iets waar ze geïnspireerd door raken? Dan laat dat lekker gewoon voor jou.

Heel veel succes!
Marianne

PS: Wil je samen met mij de rest van het jaar aan de slag met je marketing en ervoor zorgen dat jij aantrekkelijk wordt voor nieuwe klanten? Schrijf dan meteen in voor het Zomer Expertpakket. 

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Marketing en sales zijn vies

Marketing en sales zijn vies

Marketing en sales: een soort van vies, vind je niet? Marketing en sales hebben soms toch nog een negatief imago, zelfs bij ondernemers zelf. Die het toch van hun marketing en sales moeten hebben. Wat is het gevolg daarvan? En hoe los je dat als ondernemer, die dit...

Mooie woorden voor jezelf

Mooie woorden voor jezelf

Mooie woorden voor jezelf Ik schreef een post op Instagram, afgelopen zondagochtend. Over hoe wij vrouwen (ongeacht of je ondernemer bent) boos kunnen zijn op onszelf. En wat er dan gebeurt met jezelf. Als je boos bent. Ik ben geen therapeut en geen coach op het...

Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: