Voelen of je tekst goed is

Voelen of je tekst goed is

Natuurlijk zijn de proeflezers, waarover ik mijn vorige blog schreef, een graadmeter voor je om te ontdekken of de tekst die je schrijft goed is. En die proeflezers kun je natuurlijk ook inzetten voor je blogs. Maar bij allebei is er nog een manier om te voelen of dat wat je schrijft goed is. Klinkt gek misschien, maar het is zo. Je lijf en emoties geven het aan.

Wat voel je als je fictie schrijft?

Toen ik werkte aan mijn kinderboek  ‘Het geheim van het verdwenen Katoenpad’, werd me dit echt o-ver-dui-de-lijk. In een spannende scene, die ik dus zelf bedacht, schoof ik al schrijvend verder van de computer af en keek ik nog maar met schuine blik naar het scherm waarop de letters verschenen. Die ik zelf typte! Ik vond het dus zelf bijna te spannend en de zenuwen vlogen door mijn buik.

Gek? Nee hoor, zeker niet. Saskia Noort bevestigde dit ook in hetzelfde interview waar ik het ook in mijn vorige blog over had. Op een bepaald moment vertelde ze dat ze het zelf ook een beetje te kwaad kreeg tijdens het schrijven over de moeder van ‘Het bonuskind’. Het verdriet van de moeder speelde in haar, terwijl ze zelf niet had meegemaakt van die moeder meemaakte (en wat ze dus zelf bedacht).

Wanneer je fictie schrijft, dan put je dus uit eigen emoties en ervaringen.
Onbewust (en soms bewust) haal je die naar boven om te voeden wat je aan het schrijven bent. Waardoor de lezer straks ook diezelfde emoties voelt.

Wat voel je als je teksten schrijft voor je website, salespage of blog?

Maar wat als je nu een blog schrijft, de teksten voor je website of een salespage?
Ook dan is wat je voelt een graadmeter. Tijdens het schrijven van de teksten voor de website VisitGeldropMierlo.nl ontdekte ik dat ik de teksten die ik schreef over de omgeving en wat er te doen is zo leuk vond, dat ik er zelf wel op vakantie wilde! In het dorp waar ik zelf al vanaf mijn 6e jaar woon, nota bene. En dat is waar jij met jouw teksten ook naartoe kunt werken.

Een blog kun je zo goed vinden, dat je weet vanbinnen: yes, dit gaat de lezer écht helpen. Dat je trots wordt wat je geschreven hebt (en dat mag ook!). Schrijf je een tekst voor je website of voor een salespage, zorg dan ook dat je het gevoel krijgt van ‘Jee, dit is zo goed! Ik wil het, ik wil het, ik wil het!’ Je voelt het enthousiasme in je opkomen.

De online trainingen die ik geschreven heb, lees ik zelf elke ronde opnieuw terug om te ontdekken of ze ergens geactualiseerd moeten worden. En steeds voel ik als ik de training lees: ‘Dit is goed. Dit snijdt hout en als je de stappen zet, dan werken ze ook echt.’ Het is hier een voelen én weten.

Lees jouw teksten eens na …

Mooi om op te pakken. Open je website en kijk je pagina’s door: lees de teksten. Welk gevoel krijg je als je leest: zou jij met jou in zee gaan? Heb je dat gevoel niet, dan is het zeker je tijd waard om er opnieuw aan te gaan schrijven.
Vlieg overigens ook op die manier je social media berichten eens aan: zou jij warm worden van wat je geschreven hebt? Neem dat mee als graadmeter voor je nieuwe posts die je gaat schrijven: word je er zelf warm van?

Tip.
Let vanaf nu op hoe je je voelt als je aan het schrijven bent. Is het een gevoel van mwah, dan mag je nog even door. Gaat het kriebelen in die buik, dan ben je op de goede weg. Probeer er eens op te letten en laat me weten of je het herkent!

Schrijf ze!

Lieve groet, Marianne

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: