Voor wie is jouw boek?

Voor wie is jouw boek?

Bij het schrijven van een boek is je heel goed bewust te zijn en blijven van voor wie jij het boek schrijft van groot belang om je motivatie vast te houden. Voor wie jij je boek schrijft, dus je lezers, zijn namelijk compleet verbonden met de reden waarom je dit boek wil schrijven. Door tijdens je schrijfproces steeds (terug) te denken aan wie die lezers zijn, hou je de motivatie om door te schrijven levend. Zelfs als het even lastig wordt. Laat dit blog je inspireren en helpen ontdekken wie jouw lezers precies zijn.

Om kinderen trots te laten zijn

Ik geef je een voorbeeld van mij. Het kinderboek het Geheim van het Verdwenen Katoenpad, dat zich afspeelt in het dorp waar ik woon, heb ik geschreven voor kinderen rond de 9 jaar. Met het boek wil ik ze trots maken op het dorp waar ze wonen (en waar ik ook woon). Niet veel inwoners zijn trots op ons dorp en dat geven ze ook aan hun kinderen mee. Jammer, omdat het dorp een prachtig dorp is, áls je weet hoe je naar het dorp moet kijken. Ik wilde ze een verhaal geven dat de geschiedenis van Geldrop op een voor hun interessante manier vertelt, waarbij de spanning hun aandacht blijft vragen. Ze gaan door het verhaal vragen stellen (is dat allemaal echt gebeurd?)  én gaan – super fijn door de gemeente gerealiseerd – ook naar de plekken in het dorp en het bos waar het zich allemaal afspeelt. De gemeente heeft daar een Augmented Reality app voor laten ontwikkelen. Het verhaal is bedoeld om herinnerd te blijven, waardoor deze kinderen het later weer aan hun kinderen doorvertellen (of voorlezen).
Ín het verhaal is een extra element verborgen dat te maken heeft met het verliezen van een dierbare, dat het oké is verdrietig te zijn en oké om ook weer door te gaan. Dat dat niet betekent dat diegene daardoor niet vergeten wordt. Een boodschap die belangrijk is om te delen met jonge kinderen, in mijn optiek.
Tijdens het schrijven dacht ik steeds aan die 9-jarigen; het boek is geschreven voor hen. Ik zag ze het boek, tijdens mijn schrijven, al lezend. Ik zag hun reacties, de spanning, de verbazing, het enthousiasme in mijn verbeelding. Elke dag dat ik aan het boek werkte, startte ik met die kinderen in mijn gedachten. Wat mij steeds opnieuw de enorme motivatie gaf om door te schrijven tot de laatste letter op het papier kwam te staan.

Om vrouwen meer (zelf)vertrouwen te geven

Het boek dat ik nu schrijf gaat over (zelf)vertrouwen. Ik schrijf het voor vrouwen die zich vaak onzeker voelen en hun zelfvertrouwen graag willen boosten. Ik schrijf het voor moeders van dochters, om hen te helpen hun dochters te begeleiden bij het opbouwen van hun zelfvertrouwen. Ik schrijf het voor al die vrouwen die niet zichzelf kunnen of mogen zijn omdat er anders represailles volgen, voor vrouwen die dus op een bepaalde manier leven in angst. Dit boek móet er komen, omdat het ze kracht gaat geven. Al die vrouwen. Het boek gaat helpen zoveel (zelf)vertrouwen op te bouwen dat je het leven kunt leiden dat je zo graag zou willen leiden.

Je boek verandert levens (en dat wéét je diep vanbinnen)

Steeds als ik aan die vrouwen denk, dan voel ik de motivatie dit te (moeten) doen. Is de motivatie er om op dit onderwerp door te pakken. Het uit te werken, ook op die punten waar het misschien pijnlijk wordt. Omdat ik met het boek iets wil bieden dat ze helpt hun leven te veranderen. Iets te kunnen bieden dat helpt vertrouwen te hebben in zichzelf. Dat de moeders helpt hun eigen zelfvertrouwen te boosten en dat over te brengen aan hun dochters, zodat zij kunnen zien wat het hebben van (zelf)vetrouwen betekent.

Met andere woorden: dit boek brengt, net zoals jouw boek, een transformatie teweeg bij de lezers. Een belangrijke transformatie die, als ik het groter trek en zou bedenken dat het vertaald wordt in 20 talen, een verandering teweeg kan brengen in de wereld. Hoe meer zelfverzekerde vrouwen, hoe gelukkiger ze zijn en hoe fijner daardoor hun leven is. En stel je eens voor wat dit op wereldniveau kan veroorzaken?

Oefening: voor wie schrijf jij jouw boek?

Mooi om dus over na te denken of om uit te werken op papier. Voor wie is jouw boek bedoeld en wat verandert er in hun leven na het lezen van jouw boek? En dan een andere belangrijke vraag om in diezelfde schrijfoefening mee te nemen; wat gebeurt er met je lezers als jouw boek er niet zou komen?

Laat me gerust weten wat er bij jou nu op papier is ontstaan.
 

Lieve groet, Marianne

PS: heb jij die schrijfdroom in je? Vóel je dat boekidee (al langer) vanbinnen roepen? Dat is niet voor niets, dus ga het schrijven.  Ik geloof daar heilig in. Het fijne is dat je het niet alleen te doen: het kan samen met mij. Kijk op Schrijfcoaching bij je boek om te ontdekken hoe dat werkt.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Bloggen. Uitbesteden of zelf doen?

Bloggen. Uitbesteden of zelf doen?

Bloggen. Uitbesteden of zelf doen? Als je mij al langer volgt op social media of al langer blogs leest van mij, dan kan het zomaar zijn dat jij weet wat mijn antwoord is op de vraag of je zelf moet bloggen of het moet uitbesteden. Mijn voorkeur en advies gaat uit naar...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op:

Schrijf in voor Mariannes Mail en laat je gratis inspireren!
Over schrijven, contentcreatie, marketing, ondernemen en lekker leven ...