Voortschrijdend inzicht en je contentstrategie

De rol van voortschrijdend inzicht in je contentstrategie

Dat is een mooie titel, dacht ik, voor dit blog. Alhoewel het voor Google niets zal doen. Want de kans dat iemand zoekt op ‘voortschrijdend inzicht’ in combinatie met ‘contentstrategie’, is natuurlijk erg klein. Maar dit is wel hoe het werkt wanneer jij content inzet als groeistrategie voor je bedrijf. En de kans dat je dat doet (of wil doen) is groot, anders volg je mij en lees je mijn blogs weer natuurlijk niet. Dus dat gezegd hebbende, leg ik het uit.

Een contentstrategie

Alles wat je schrijft, filmt of opneemt om te delen op je website of socialmediakanalen, is content. Tekst, beeld, geluid en video. Natuurlijk ga je niet zomaar in het wilde weg content delen. Dan kan niemand volgen en begrijpen wat je doet. Het is dus van belang om een bepaalde lijn aan te houden als je met je content aan de slag gaat. Een lijn aan de hand waarvan de mensen die je content zien, het lezen en ernaar luisteren weten: dat is X en zij heeft heel veel verstand van Y en verkoopt Z waardoor zij mij kan helpen.

(Met verkopen heb ik het over diensten én producten, dus ook coachingsgesprekken en fietsen bij – ik noem even iets om je een idee te geven. Wat je verkoopt, maakt dus niet uit.)

XYZ met uitbreiding

Dat XYZ is dus het belangrijkste doel van je contentstrategie: men weet wie je bent, wat je expertise is en wat de mogelijkheden zijn bij jou. Maar alleen met dit doel, stijgen je verkopen of aanvragen niet.
Ze gaan pas stijgen als er een klik ontstaat tussen degene die de content ontvangt en jij.
En die klik ontstaat als jij laat zien dat je weet met wie jij te maken hebt, dat je weet wat de problemen zijn waar deze lieverd mee rondloopt en dat je een oplossing hebt die misschien wel past. Daar is je content dus ook voor bedoeld. Om ervoor te zorgen dat die klik ontstaat. Om ervoor te zorgen dat door die klik iemand wat langer meeloopt met je, om vervolgens met jou aan het werk te gaan.

En dat, lieve ondernemer, is waar voortschrijdend inzicht een rol gaat spelen.
Want niet ieder mens is exact hetzelfde. Er zijn wel overeenkomende kenmerken waar je je op richten kunt. Bijvoorbeeld vrouwen die graag fietsen. Je gaat dus content maken die deze vrouwen die graag fietsen alvast ‘aanraakt’. Maar of die klik alleen daarmee al ontstaat, dat is de tweede vraag.

Schrijven en publiceren

De enige manier om dat te ontdekken, is door content te gaan schrijven en te gaan publiceren. Content die je richt op een mogelijk profiel van wat je nog meer denkt te weten over die fietsende vrouw – in relatie met jouw bedrijf. Ik ga even verder met dit voorbeeld.
Misschien verkoop jij wel handgemaakte rugzakjes, superhip en megahandig als je fietsen gaat. Op basis daarvan ga je content maken: deze vrouw fietst graag langere routes. Is sportief en hip. Is ongeveer 30 jaar jong. Leest reismagazines want ze fietst ook graag in het buitenland, en ga zo maar door.
In jouw content ga jij verhalen de wereld in brengen, ervaringen delen, tips geven, successen vertellen. Denk aan fietsrouteverslagen, hotspots om te rusten, picknickpakketjes voor in het rugzakje. Je laat zien hoe de rugzakjes handgemaakt worden, hoe blij een klant met het rugzakje is, gewoon thuis als die het pakketje met de rugzak ontvangt, maar ook op de fiets bij de Eiffeltoren in Parijs.
En door dit soort content te gaan maken en delen, zet je iets in werking. Er komt een dynamiek op gang, een vliegwiel. Mensen gaan ontdekken dat jij er bent, zijn benieuwd naar wat jij te vertellen hebt, luisteren en lezen even of heel lang.
Op deze manier leer jij, kun je testen wat aansluit en wat past. Kun je aanpassen en bijsturen, net zo lang tot je daar bent waar je komen wil; die droom waar ik het in de titel over had.

Gouden formule?

Het zal nooit één gouden formule zijn, die je één keer vindt en voor altijd kunt toepassen. Omdat de wereld verandert, je mensen veranderen en jij verandert. Dat speelt allemaal een rol. Het is dus meten en bijsturen. En het is met de wereld en je mensen meegroeien.
Het is dus ook niet zo dat je vooraf een compleet plan uitgewerkt moet hebben, dag voor dag voor het komende jaar. Dat je alles perfect in orde moet hebben voor je beginnen kunt.
Dan begin je namelijk niet.
En daarin zit juist de kracht. Beginnen. Starten met delen van content vanuit een eerste brainstorm – dat is je eerste contentplan – zoals ik dat net met het rugzakje deed, kom je vanzelf daar waar de mensen aan gaan haken. Waarbij de een hippe en sportieve vrouw pas aanhaakt in Parijs en de ander al bij je picknickplan.

Wil jij dat ik meedenk met over jouw content? 
Vanaf augustus kies ik elke maand 3 mensen uit die een gratis Focuscall van 45 minuten kunnen reserveren. In die focuscall geef ik je 3 mogelijke contentlijnen die passen bij jou, je bedrijf en de mensen die jij wil helpen met je bedrijf. Wil je daarvoor in aanmerking komen? Stuur me dan een e-mail.

Liefs, Marianne

Ook interessant is dit blog: over het verband tussen contentstrategie en momentum
Nieuwe content in Corona crisistijd

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: