Waar kan ik toch over bloggen?

Goede onderwerpen om over te bloggen

 

Waar moet je toch over bloggen?

Ik zou echt niet weten waar ik over zou kunnen bloggen. Als deze gedachte herkenbaar is, lees dan zeker even door. In dit blog geef ik je namelijk 10 ideeën die jou helpen bij het vinden van onderwerpen om over te bloggen. Na het lezen van dit blog zit jij niet meer om onderwerpen verlegen en kun je meteen aan de slag.

10 ideeën om onderwerpen te vinden

  1. Je (huidige) klanten. Met welke vragen kwamen ze bij jou? Dat zijn dezelfde vragen als je toekomstige klanten hebben, bewust en zelfs onbewust. Zet die vragen op een rij en geef de antwoorden in verschillende blogs. Precies zoals ik dit nu ook doe. Het zijn allemaal onderwerpen om over te bloggen.
  2. Con-collega’s. Onderzoek eens over welke onderwerpen zij bloggen. Deze blogs neem je natuurlijk niet een op een over, maar gebruik jouw visie of benader die onderwerpen via verschillende invalshoeken.
  3. Kijk eens op Google. Tik op Google het onderwerp in waar jij je als expert mee bezighoudt. Wanneer je dat hebt gedaan, scroll dan op de resultatenpagina naar onderen. Hier zie je suggesties van Google. Deze suggesties zijn opgebouwd uit de zoekwoorden en zinnen die door zoekende mensen in het zoekscherm van Google worden ingetikt. Ook hier kun je onderwerpen tussen vinden waar jij over kunt bloggen.
  4. Wat gebeurt er in jouw markt wat jouw klanten interessant vinden? Ga naar seminars, beurzen, symposia, enzovoorts waar jouw klanten ook komen en blog over wat je daar tegenkomt (en jouw visie op hoe dit interessant is voor jouw klant).
  5. Lezen: lees magazines, boeken en blogs die jouw klanten interessant vinden en die jij interessant vindt: ook hier vind je altijd onderwerpen in terug.
  6. Kijk om je heen: wat gebeurt er om je heen in de praktijk en hoe kun je dat relateren aan jouw bedrijf of jouw klanten? Een voorbeeld. Netflix heeft een nieuwe documentaire in het assortiment opgenomen, gemaakt door Beyoncé. Kijk deze documentaire. Wat leer jij daaruit wat je ook je klanten kunt doorleren bijvoorbeeld? Of: je zit in de wachtkamer van je huisarts, wat zie je gebeuren of wat zie je om je heen wat interessant is voor je klanten? Of in de supermarkt? Op een netwerkbijeenkomst of gewoon thuis?
  7. De actualiteit. Wat gebeurt er in de wereld dat ook impact heeft op jouw klant en hun vraagstukken – die passen bij jou en je bedrijfsvoering? Tik het onderwerp van jouw expertise in bij news.google.com. (Ook interessant om lokaal te kijken wat speelt.) Je krijgt allerlei actuele resultaten te zien die met dit onderwerp te maken hebben. Natuurlijk kan ook het kijken van het nieuws of het lezen van de krant slim zijn.
  8. Gebruik speciale dagen. Er zijn allerlei speciale dagen in het jaar, en er zijn er ook bij die passen bij jouw bedrijf. De dag van de zorg bijvoorbeeld – als je zzp’er in de zorg bent, warmetruiendag – als je duurzaamheidsadviseur bent, dag van de wereldvrede – als jij een bepaalde missie hebt met je bedrijf die je hieraan kunt relateren. Om te ontdekken welke dagen dit zijn, zijn verschillende kalenders te vinden op het internet.
    Gebruik bijvoorbeeld de kalender die je kunt downloaden via MarketingFacts.
  9. Jouw leven als ondernemer. Vaak lijk jij in grote lijnen op je klant. Waar loop jij tegenaan en hoe heb jij dit opgelost? Je hoeft je klant soms maar een stap voor te zijn om deze toch te kunnen inspireren en iets te kunnen leren met je blog. Maar ook als jij een product verkoopt: vaak gebruik je dit ook in je eigen leven. Wat heeft dit product of wat doet dit product voor jou?
  10. Pinterest is – wat velen niet weten – niet meer of minder dan een zoekmachine. Het moment dat je daar een onderwerp in de zoekbalk intikt, komen er heel veel verschillende pins naar voren die met je expertise te maken hebben. Al die pins zijn gerelateerd aan websites die over die expertise gaan. Check eens wat de meest populaire pins zijn en bedenk hoe jij over die onderwerpen jouw visie kunt geven.

Met deze 10 ideeën om aan onderwerpen te komen, kun je een enorme lijst onderwerpen opschrijven die interessant zijn voor jouw klanten en waar jij dus over kunt bloggen. Mooi om meteen verschillende blogs vooruit te gaan schrijven! Of je pakt elke week een onderwerp op om over te gaan bloggen.

Wil je je contentstrategie meteen oppakken en uitwerken? Op 29 en 30 juni is het Contentweekend bij de Keukentafel in Geldrop. Tijdens dit weekend kun je samen met mij werken aan de content voor je social media en je blogs. We maken een plan, we vullen de kalender en we maken de inhoud. Ik denk met je mee en werk met je mee om jouw plan en kalender helemaal op orde te hebben.

Twee dagen inclusief 2 x lunch en 1 x diner, onbeperkt koffie en thee en lekkers: 267 (excl. btw) p.p. In één weekend zorgen we ervoor dat je voor minstens 3 maanden helemaal in kaart hebt hoe jij online zichtbaar gaat zijn en groeit met je bedrijf. Er is maximaal plek voor 4 personen.

Meedoen? Stuur me meteen een mail.

Veel succes, Marianne
Heb jij nog meer suggesties of heb je een vraag? Laat het weten in de reacties hieronder.
Sharing is caring.

 PS: Heb je al eens gekeken naar mijn online expertprogramma Bloggen en Social Media? Dit heb ik speciaal ontwikkeld voor zzp’ers, die willen groeien met hun bedrijf en hun marketing op een passende manier op willen pakken. Het online expertprogramma Bloggen & Social Media zet de expert in jou in het volle licht, zodat meer klanten jou kunnen vinden. Bel me gerust als je er vragen over hebt!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: