Waarom bloggen niet werkt – Fabelverhalen ontkracht
Fabelverhalen en waarheden over bloggen
Veel ondernemers die aan bloggen denken, houden het bij denken. Vanwege de fabelverhalen die bestaan. We laten ons als mens ook gewoon afschrikken door verhalen van anderen. Als andere ondernemers, die zelf een paar blogs hebben geschreven en gepubliceerd, je vertellen dat het niet werkt, doe je het niet. En geloof je de verhalen die je jezelf vertelt, dan kun je het ook zomaar achterwege laten.
In dit blog ga ik de meest voorkomende (fabel)verhalen voor je tackelen. Dus als jij twijfelt of je wel of niet zou moeten bloggen, lees dan door.
De fabelverhalen
Levert niets op. Er zijn ondernemers die inderdaad gaan bloggen en er na een paar publicaties mee ophielden. Omdat het ze niets opleverde. Omdat het zoveel tijd kostte. En omdat het toch niet de manier was – video zou beter zijn. Dat kan dus een van de verhalen zijn. Misschien heb jij je door zo’n verhaal laten afschrikken.
Alles moet perfect. Het kan ook zijn dat je je herkent in het volgende verhaal: voor je kunt bloggen MOET alles op orde zijn. Je moet weten hoe het met SEO zit. Je website moet perfect. De weggever moet af. Eerder kun je niet beginnen. Dus begon je niet met bloggen … omdat je er gewoonweg nog niet klaar voor was … Oh ja, en die spelling. Dat is ook een dingetje hoor!
Je moet de enige zijn. Er zijn al zoveel mensen die bloggen over die onderwerpen waarover jij wil bloggen. Dus waarom zou je dat nog doen? Er is al zoveel informatie voorhanden. Mensen gaan jouw blog dan toch niet zien. En dan daarbij: wie ben jij nou dat jij meent iets over die onderwerpen te kunnen zeggen?
Bloggen is niet van toepassing als het over jouw expertise gaat. Je zit in een branche die zich totaal niet voor bloggen leent. Want je bent huisschilder. Maakt interieurstukken. Je bent kunstenaar. Je bent groenteboer, bierbrouwer. Je bent schoenmaker. Daar valt niets over te vertellen, wel? Dus dat was het dan. Alles blijft zoals het is.
Laat ik je vast vertellen: deze verhalen zijn niet waar.
Met een goede blogstrategie vinden jouw mensen de weg naar jou óók via Google. Je kunt zelfs producten verkopen op deze manier. Als je het bloggen op een goede manier aan gaat pakken.
Ik ga de verhalen die je las even voor je tackelen.
De waarheid
Langetermijnstrategie ondersteunend aan het opleveren. Een blog staat niet gelijk aan instant succes. Drie blogs ook niet. Je zult echt consistent moeten zijn én je blogs een kans moeten geven. Dat kan alleen door het de tijd te geven. Bloggen is een langetermijnstrategie – Ga je bloggen, dan kunnen je blogs verkeer blijven genereren. Zelfs nog jaren na de publicatie ervan. Pak je je blogstrategie goed aan, dan leveren ze écht op. Uiteindelijk betalen ze je geïnvesteerde tijd terug. Ze vergroten je naamsbekendheid. Ze onderstrepen je expertise. En ze brengen je leads; mensen die wellicht willen werken met je. Afhankelijk van je business zullen die leads inderdaad niet per se meteen kopers zijn. Besef: een boek is een andere aanschaf dan een high end coachingstraject …
Na een paar keer een blog online te zetten kun je nog niets zeggen over dat ze niets opleveren. Er zijn veel meer elementen die een rol spelen – allemaal onderdelen van je complete contentstrategie.
Wat doen JOUW mensen liever? (En in welke volgorde?) Bloggen of video: ze zijn gelijk aan elkaar – maar kunnen elkaar zeker versterken. Het gaat om je mensen; kijken ze liever video? Lezen ze liever? Ik gebruik zelf een mengelmoes van allebei. Maar in eerste instantie: als ik Google gebruik omdat ik informatie zoek, ga ik lezen wat van toepassing is. Video komt later pas – en soms niet eens. Hoe zit dat bij jou?
En … om over na te denken: zou het ook afhankelijk van het onderwerp kunnen zijn? Met andere woorden; dat veel mensen video kijken, dat klopt. Hoeveel van die mensen staan representatief voor jouw potentiële klant? En wat voor video’s kijken ze het liefste dan?
Perfectie bestaat niet. Moet alles perfect op orde zijn voor je kunt bloggen? Eerlijk: perfectie bestaat niet. En nee: SEO 100% begrijpen is ook echt niet noodzakelijk. Ook zonder aandacht aan SEO te geven worden blogs op mijn website gevonden en gelezen (it is all in your contentmix, you know).
Zelfs zonder website kun je bloggen: er zijn ondernemers die dit op social media doen. Ik raad je wel aan overigens je blogs op je website te plaatsen. Omdat daar alles van jou te vinden is. Daarnaast is je website je eigendom. Als social media kanalen ophouden met bestaan, heb je in ieder geval al die blogs nog op het internet staan.
Als ik niet weet dat jij ook brood verkoopt, kom ik niet zomaar bij jou. Over die bloggende collega-ondernemers. Waarom zou jij dat dan ook gaan doen?
Ja, er zijn meerdere mensen die bloggen over dat waar jij over wil bloggen. Net zoals er meerdere bakkers zijn die brood verkopen. Maar er is altijd één bakker bij wie je het liefste komt en waar je steeds naartoe gaat. Zo werkt dat bij jouw mensen ook. Alleen, als ze niet weten dat jij brood verkoopt, komen ze sowieso niet bij jou. Bloggen is dus altijd slim om te doen; dan geef je je mensen de kans in ieder geval ook jou te ontdekken en dus te werken met jou.
Ik wil de bakker die bij mij past! Maar: wie jij nu bent om over die onderwerpen te bloggen?
Jij bent jij. Je startte je bedrijf niet omdat je niet goed bent in wat je doet. Omdat je geen kennis hebt. Toch? Jij bent expert in je vakgebied op jouw manier. Dát is waarom je mensen juist kiezen voor jou. Of niet. En dat is ook oké. Mensen kiezen de bakker die bij ze past. En jij hebt het liefst klanten die graag bij jou willen zijn.
Je klanten willen meer weten dan je beseft. Het laatste verhaal om te tackelen. Bestaat er een expertise waar niets over te vertellen is? Ik durf te zeggen: nee hoor. Absoluut niet. Veel ondernemers denken dat hun potentiële klanten alles wel weten wat nodig is om te weten.
Maar die gedachte is niet waar.
Het gekke is dat jouw mensen vaak juist alles willen weten van die onderwerpen die onderdeel van je expertise zijn, waarvan jij denkt; maar dat wéten ze toch wel? Ik zeg dat dat het gekke is. Maar dat is het niet. Jij weet alles van je vak. Zij echt niet. Anders waren zij jouw bedrijf wel gestart.
(En nee, je hoeft niet álles te vertellen. Uiteindelijk komen je mensen voor jouw speciale touch bij jou. En hoe meer jij ze op weg helpt, hoe eerder ze aankloppen … bij jou.)
Heel eerlijk? Ik kan nog veel meer redenen noemen waarom bloggen dé springplank is naar succes. Lees ook de andere artikelen die ik over bloggen schreef, als je ook die redenen nog nodig hebt.
Wacht niet langer en pak dat bloggen op.
Weet je al voldoende? Dan kun je met de Spoedcursus Bloggen meteen van start. Je kunt de complete cursus met bouwplannen voor je blog direct downloaden. Meteen aan de slag!
Meer artikelen over bloggen lees je op: alle artikelen over bloggen op een rij.
Bloggen voor je bedrijf is een bewezen manier om meer bezoekers op je website te ontvangen. Ik heb dagelijks meerdere bezoekers die mijn website bezoeken, die artikelen lezen die ik al langer geleden publiceerde. Evergreens noem ik ze, het zijn blogs die qua inhoud hun actualiteit behouden. Bewust onderdeel van mijn contentstrategie dus.
Wil jij ook een slimme contentstrategie die ervoor zorgt dat je dagelijks bezoekers op je website kunt ontvangen? Die liefst ook nog beslissen meer te willen gaan doen met jou? De Spoedcursus helpt je de blogs te schrijven die belangrijk zijn.
Wil je nu echt strategisch aan de slag en je bedrijf te laten groeien? Reserveer dan de VIP-dag Contentstrategie. In één dag zetten we je contentstrategie uit waarna je alleen nog maar in actie hoeft te komen. Meer informatie lees je hier: Jouw Contentstrategie in één dag.
Heb je vragen of opmerkingen? Dan deel ze gerust in een reactie onder dit blog!
Lieve groet, Marianne
To blog of not to blog – zou nooit een vraag mogen zijn …
Meer blogs
Beschermd: Hoe jouw energie je business kan afremmen
Wachtwoordbeveiliging
Voer het wachtwoord hieronder in om deze beveiligde post te bekijken.:
De kracht van authenticiteit en intuïtie in je ondernemerschap
Authenticiteit: Je Ware Zelf Tonen Het is belangrijk om een niche te kiezen, je te specialiseren en om één duidelijk gedefinieerde doelgroep en aanbod te hebben. Maar wat als je meerdere passies hebt? Wat als je hart je in verschillende richtingen trekt? Al langer...
STOP jezelf te boycotten (alleen lezen als jij ook altijd 100.000 ideeën hebt)
“Aaarrggghh, dan kan ik zo boos worden op mezelf. Waarom doe ik het dan niet? Ik wéét dat ik het kan. Maar kom gewoon niet in die actie of maak het niet af. Zo frustrerend. En helemaal als ik het idee alsnog bij iemand anders, uitgewerkt en wel voorbij zien komen...
Schrijf in en krijg het e-book '22 ideeën om je creativiteit te boosten' cadeau!
Adres
Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop
0 reacties