Waarom het bloggen steeds maar niet lukt

Waarom het bloggen niet lukt

Je weet het wel. Bloggen is een van de beste manieren om te laten zien dat jij de expert bent waar mensen moeten zijn. Google helpt je daar zelfs gratis bij, als jij consistent relevante content biedt. Content die van belang is voor de mensen voor wie jij het doet. Ook via social media ontdekken mensen dat wat jij te vertellen hebt, hout snijdt. Bij ieder blog voelen ze weer dat ze oprecht geholpen worden door jou. Het ligt allemaal in één lijn. Bloggen is een topmarketingtool.

Je weet het wel. Maar waarom lukt het dan niet? Waarom is het zo ontzettend lastig om dat bloggen te integreren in jouw ondernemende leven? Ik geef je de 3 meest voorkomende redenen en advies over hoe je die redenen kunt tackelen.

De 3 belangrijkste redenen waarom het bloggen niet lukt

  1. Je hebt er gewoon geen zin in. Je hebt niets met schrijven. Je moet er niet aan denken om op je werkplek te gaan zitten, stil achter die computer, om dan maar wat teksten te gaan schrijven. Je hoort links en rechts dat het nuttig is en je begrijpt dat ook. En je hebt dus ook wel wat blogs geschreven, maar dat leverde – zover je weet – niets op. En je had er gewoon ook echt geen lol in.
    Advies: niet meer doen. Ga vloggen. Maak video’s. Of huur iemand in die de blogs voor je schrijft.
  1. Je denkt steeds dat het niet goed genoeg is. Of je plakt er andere overtuigingen op. Wie ben jij nou dat je dit wil doen? Anderen zijn toch veel beter? Wat heb jij nu te vertellen dat mensen interessant vinden? Je hebt wel ideeën over wat je wil schrijven, maar steeds als je begint, word je lamgeslagen door die stemmen van binnen.
    Advies 1: ga eens een halve dag zitten en schrijf voor jezelf in een notitieboek op welke mensen jij allemaal geholpen hebt met jouw kennis, kunde en kwaliteit. Wie waren het? Hoe heb je dat gedaan? Wat was het resultaat? Waren de mensen blij? Ga daarna, in datzelfde notitieboek, na of je meer mensen blij wil maken én schrijf op hoe. Bewaar dit boek en neem het steeds door als je wil gaan schrijven.
    Advies 2: stop met het opzuigen van de content die collega’s maken als je weet dat je door ‘anderen zijn toch veel beter’ wordt lamgeslagen. Zorg dat jij je kennis en kunde, diensten en producten zelf gaat delen. Door niet meer te kijken naar die anderen en ze zelfs te ontvolgen, kun jij ook niet meer worden lamgeslagen.
  2. Je vindt het lastig tijd te vinden om te schrijven. Je hebt klanten, een huishouden, kinderen, een partner en werkt vaak al meer dan 8 uur per dag. Wanneer moet je in godsnaam die blogs gaan schrijven? Je begint er misschien aan, maar laat het los omdat je vindt dat je er gewoon geen tijd voor hebt.
    Advies: als je weet dat het schrijven van blogs, als onderdeel van je online marketing, ervoor zorgt dat je omzet omhoog gaat, dan is het slim om hier tijd voor in te plannen. Als zzp’er ben je vaak verantwoordelijk voor je eigen marketing, zeker als je niets uitbesteedt. Dat betekent dat je ook tijd moet maken om te werken aan die marketing. Jouw marketing zorgt voor je verkopen en dus voor je omzet. Kijk waar je tijd kunt pakken. Vind je dat lastig? Dan hou eens goed bij hoe je jouw tijd besteedt. Waar gaat te veel tijd aan op, die je beter aan het schrijven van blogs kunt besteden?
    Ik heb bijvoorbeeld het televisiekijken al jaren geleden drastisch verminderd. En daarom zit ik regelmatig met de laptop op schoot, ook in de avond. Een klein voorbeeld van wat kan. Ja, het is even wennen: maar het levert zo ontzettend veel moois op! Van fijne reacties van mensen bijvoorbeeld, die blij zijn met wat jij schreef, tot mensen die graag willen werken met jou of je producten willen kopen. Maar ook voor jezelf: het voelt zo goed als jij gaat bijdragen aan de wereld om je heen: want dat is de basis van wat je doet. Door te bloggen lever je een bijdrage aan het leven van de mensen die jij met jouw bedrijf wil helpen. Dit blog bijvoorbeeld geeft jou hopelijk nieuwe inzichten en de motivatie het bloggen toch aan te gaan pakken en te omarmen binnen jouw ondernemende leven.


Wat levert het bloggen je op?

Ik geef je een kleine greep uit mijn resultaten. Een piek vanuit Pinterest: meer dan 23.000 maandelijkse kijkers per maand. Vertrouwen van mensen in mijn kennis en kunde, omdat ik die deel. Fijne contacten. Interactie. Reputatie als expert. Een dagelijkse bezoekersstroom op mijn website. Inschrijvingen voor mijn nieuwsbrief. Input voor nieuwe blogs en socialmediaberichten. Inschrijvingen voor masterclasses, workshops en trainingen. En zo kan ik nog wel meer benoemen.

Let op: op 20 januari, dus op mijn verjaardag(!) kan er weer een nieuwe groep ondernemers meedoen aan mijn online cursus Bloggen & Social Media. Wil jij komend jaar jouw blog oppakken en daar een succes van maken? Doe dan mee. Je kunt je vanaf 23 december inschrijven. Hou mij in de gaten op mijn socialmediakanalen of schrijf je hieronder in voor mijn nieuwsbrief:

2 Reacties

  1. anne

    bedankt voor de tips. Ik heb ideeën genoeg. Bij mij is het vaak mijn uitstel gedrag en ook weinig tijd. Ik laat regelmatig stagiaires een Engels blog vertalen zodat er toch wat op de site komt. ik bewaar Engelse nieuwsbrieven ook als het me interessant lijkt om het te vertalen. En hoera voor Canva, daarmee kan zelfs de grootste oen wat moois maken.

    Antwoord
    • Tekstgericht, Marianne Canters

      Inderdaad, Canva is top!
      Vergeet niet: tijd die je steekt in de blogs, betaalt zich zeker terug. Dus pak die tijd en ontdek wat er gebeurt als je toch consistent gaat publiceren. Succes! Lieve groet, Marianne

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: