Waarom het maar niet lukt verder te groeien met je bedrijf
Waarom het maar niet lukt verder te groeien met je bedrijf
Je hebt zoveel ideeën die je wil oppakken. Maar om de een of andere reden doe je het maar niet. Je stelt uit, twijfelt aan jezelf, en gaat door met hoe je het nu doet. Soms licht gefrustreerd, soms echt balend. En als je baalt, trek je zelfs de rem erop. Je wil zo graag die expansie ervaren, maar het lijkt of je tegen een plafond aanzit. En dat klopt. In dit blog leg ik je uit hoe dat zit én wat je eraan kunt doen.
Ondernemerschap, marketing en mindset
De groei van je bedrijf is onlosmakelijk verbonden met je ondernemerschap, marketing en mindset. Ze zijn naadloos met elkaar verbonden, deze drie. En met jou. Dat weet je. Net zoals ik dat weet. In dit blog leg ik je, op een zo jip-en-janneke-mogelijke manier, uit hoe deze drie verbonden zijn. Hoe meer helder dit is, hoe meer helder jij weet wat je moet doen om te zorgen voor expansie. In je bedrijf en in je leven.
Ondernemerschap
Ooit koos je voor het ondernemerschap. Waarschijnlijk vanuit het idee – zoals de meeste ondernemers – een bepaald gevoel van vrijheid te beleven. Bij mij was dat zelf mijn tijden in kunnen delen zodat ik er ook kon zijn voor mijn dochter én het van betekenis kunnen zijn voor mensen op de manier zoals ik dat graag wil, en niet zoals de werkgever het graag wil.
Misschien mooi om even over na te denken. Wat was dat bij jou? En sta daarna ook eens stil bij waar je nu staat. Hoe geef je hier invulling aan op dit moment? is het wat je ervan verwachtte? Of verwachtte je meer? Of is het wat je verwachtte maar wil je grootser? Vernieuwender? Verandering? Dat dat het geval is, is heel groot: dat heeft te maken met het feit dat je ondernemer bent. Als ondernemer ben je dan ook steeds bezig met nieuwe ideeën (innovatie) of verbeteringen, terwijl je het beste van jezelf aan je klanten geeft. Dat is ondernemerschap. Dat zit in jou.
Toch kan het zijn dat je hier iets ontdekt. En dat is dat je die ideeën en vernieuwingen wel bedenkt, maar op een bepaalde manier niet (meer) in actie komt.
Ben jij druk bezig met het ontdekken hoe je nu marketing op een fijne manier kunt voeren?
Dan is dit een interessante podcast om na het lezen van dit blog te luisteren.
Marketing
Marketing is bij je ondernemerschap een vereiste. Geen marketing, geen klanten. Marketing is meer dan je denkt. Het is ook gewoon je beste jezelf zijn in de omgeving waar jij je beweegt. Waardoor anderen een beeld van wie jij bent. Het is ook vertellen wat je doet, tegen wie het wil horen, zodat dat wordt onthouden. Zodat de combi wordt gemaakt en mensen je kunnen herinneren en aanbevelen. Dat doe je vaak al zonder nadenken. Onbewust.
Het grootste deel van je marketing is wel bewust. Je mag je er bewust van zijn dat inderdaad hoe jij doet en wat je in je omgeving laat zien, al marketing is. Maar bewuste marketing is dus ook kiezen om je bedrijf, je dienstverlening en jezelf (zeker als zzp’er) in de picture te zetten. Op regelmatige basis en consistent.
En dat is waar het lastig kan worden. Want daar komt die mindset om de hoek kijken.
Mindset
Ik citeer even mijn coach, Michael Pilarzyck, oftewel Mister Mindset, uit zijn boek ‘Master your Mindset’. ‘Wie je bent en het leven dat je leidt is het gevolg van je denkwijze en je beslissingen.’ Iets verder in het boek: ‘Je besturingssysteem kun je zien als een softwareprogramma dat bestaat uit talloze gedachtenpatronen en een opeenstapeling van gewoonten. Dat systeem staat je niet toe om van die geprogrammeerde software af te wijken.’ En dan weer iets verder: ‘Als je alles blijft doen zoals je het tot op heden hebt gedaan, blijf je dezelfde resultaten krijgen.’ Naar de quote van Albert Einstein.
Wil jij dus expansie creëren, in je leven en je bedrijf, dan betekent dat dat je moet gaan afwijken van jouw programmering. Je moet je bewust worden van wat je doet ontdekken wat je het beste kunt veranderen om die andere uitkomst te krijgen. Je moet je software updaten met een nieuw verhaal. En dat updaten is iets dat niet vanzelf gaat.
Alles begint met een gedachte. En vanaf daar is het wat jij ermee doet. En wat jij ermee doet is afhankelijk van je mindset.
Jij bent ondernemer, koos voor het ondernemerschap. Dat betekent – naar ik aanneem – voor 99% dat jij steeds bezig bent te bedenken hoe je jezelf, je diensten, je producten en je omgeving kunt verbeteren. Jouw mindset is al ingesteld op groei. Misschien was je je daar nog niet van bewust, nu hopelijk wel.
Vanuit je mindset wil je het zaadje laten groeien. Maar loop je ergens anders tegenaan. Namelijk het plafond.
Koop meteen jouw exemplaar van Master Your Mindset via onderstaande link. Het is een aanrader!
Het plafond
Nadat je enthousiast je bedrijf bent gestart (of met je bedrijf een nieuw level bent ingegaan), kom je na een tijd op een punt dat je nieuwe ideeën die je enthousiast bedacht, niet meer gaat vormgeven. Niet meer gaat oppakken. Omdat er iets is dat knelt. En dat is dat softwareprogramma, dat vol zit met overtuigingen. Overtuigingen over hoe jouw wereld eruitziet. Jouw wereld en jij. Overtuigingen die die rem erop trekken. Omdat de wereld er iets van vindt (volgens jou) en omdat jij er onbewust iets van vindt. En daar zitten dus overtuigingen die bij jou de rem trekken op die marketing. Want ja, wie ben jij nu om jezelf steeds op social media te laten zien? Anderen doen dat toch al veel beter? Hoezo denk jij nu dat je een online programma kunt maken en verkopen? Jij bent niet goed genoeg om je prijzen te verhogen toch? Je hebt trouwens ook echt geen tijd om blogs te schrijven of andere dingen voor je marketing te doen. Een paar voorbeelden die je misschien herkent.
Als je blijft doen wat je altijd deed, zul je krijgen wat je altijd kreeg.
En dat is, als jij niet aan die mindset gaat werken, wat er ook gebeurt. Dan blijf je stoten tegen een plafond en krijg je wat je altijd kreeg (met steeds meer frustratie).
Om echt die expansie te gaan pakken, zul je dus uit je comfort zone moeten gaan. Dat programma moeten gaan overschrijven. Door die weerstand heengaan.
Zodat je dat plafond kunt doorbreken en alsnog die groei ervaart. In je bedrijf en in je leven.
Jij bent het succes van je bedrijf: gratis online workshop
In de gratis online workshop ‘Jij bent het succes van je bedrijf’ geef ik je inzicht in de knelpunten die elke ondernemer tegenkomt in het ondernemerschap. Want dit speelt echt niet alleen bij jou. Elke ondernemer kent en herkent dit. Zelfs de meest succesvolle! Alleen zij trainen hun mindset en programmeren die mindset steeds opnieuw om weer een level verder te gaan. Nu is ook helder waar de titel van de workshop vandaan komt: Jij bent het succes van je bedrijf!
Elk level heeft een eigen devil, en ook dat klopt. Want steeds opnieuw ga je dit herkennen.
Elk level vraagt je weer uit de ontstane comfort zone te gaan. Vraagt weer nieuwe capaciteiten. Die je dus ook weer op moet gaan pakken om te groeien. Die je mag gaan trainen.
Michael: ‘Het is een kwestie van bewust zijn wat je doet en ontdekken wat je het beste kunt veranderen om een andere uitkomst te krijgen.’ En precies daarvoor is de workshop gemaakt. Je wordt je bewust van wat je doet. Die eerste inzichten zullen al mega verhelderend zijn.
Als je jezelf in dit blog herkent, is dit dus dé workshop om te doen. Ook als je het wéér herkent. Omdat je naar een nieuw level wil.
Schrijf je dus meteen in, krijg inzicht en ontdek wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat het (weer) gaat stromen in je bedrijf.
Lieve groet, Marianne
Jij bent het succes van je bedrijf.
Het is zo succesvol als jij het durft te laten zijn.
Meer blogs
Beschermd: Hoe jouw energie je business kan afremmen
Wachtwoordbeveiliging
Voer het wachtwoord hieronder in om deze beveiligde post te bekijken.:
De kracht van authenticiteit en intuïtie in je ondernemerschap
Authenticiteit: Je Ware Zelf Tonen Het is belangrijk om een niche te kiezen, je te specialiseren en om één duidelijk gedefinieerde doelgroep en aanbod te hebben. Maar wat als je meerdere passies hebt? Wat als je hart je in verschillende richtingen trekt? Al langer...
STOP jezelf te boycotten (alleen lezen als jij ook altijd 100.000 ideeën hebt)
“Aaarrggghh, dan kan ik zo boos worden op mezelf. Waarom doe ik het dan niet? Ik wéét dat ik het kan. Maar kom gewoon niet in die actie of maak het niet af. Zo frustrerend. En helemaal als ik het idee alsnog bij iemand anders, uitgewerkt en wel voorbij zien komen...
Schrijf in en krijg het e-book '22 ideeën om je creativiteit te boosten' cadeau!
Adres
Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop
0 reacties