Wat belooft je boek?

Wat belooft je boek?

Wanneer je denkt over het schrijven van een boek, is er een niet te missen onderwerp dat je altijd mee moet nemen: de belofte die je boek doet. Door daar goed over na te denken, kan het zelfs zijn dat de opbouw van je boek ook meer helder wordt. In dit blog lees je meer over die belofte en hoe je dit kunt aanvliegen voor je boek.

Ga jezelf maar even na. Je loopt door een boekwinkel en ineens trekt een cover met titel je aandacht. Je pakt het in je handen. Alleen de voorkant belooft al iets. Je draait het om, om de achterkant te lezen. De belofte wordt nog duidelijker. Als je dit boek gaat lezen, dan … wordt alles anders (zo benoem ik het nu maar even).

Het werkt ook op een andere manier. Je krijgt een boek getipt. In een artikel, op tv of door iemand anders. De tip bestaat uit een paar geschreven of gesproken zinnen die een belofte doen. En die belofte, daar gaat het om. Na het lezen, dan … . Met die belofte in gedachten loop je met het boek in de hand naar de kassa, of klik je die zo het winkelwagentje in van Bol.com.

Leg de belofte van je boek vast

De belofte is dus enorm belangrijk voor het boek dat je gaat schrijven (of aan het schrijven bent). Wat gaat dat boek beloven én waarmaken? Probeer dit te beschrijven in 10 zinnen (als uitgangspunt voor de achterkant) én in 1 zin. Die ene zin is de zin die je gebruikt als ondertitel. Of de zin die je zelf zegt als mensen vragen waar je boek over gaat. Het is de zin die in de kern aangeeft wat de belofte is.

De belofte wordt extra bekrachtigd door de tekst op de achterkant die gaat over jou. De auteur. Wie ben je? Wat is je expertise? Want jij bent wel diegene die die belofte waar gaat maken in dit boek. Dus ook over de tekst die gaat over jou, moet goed worden nagedacht.

Wanneer je weet welke belofte je gaat waarmaken, kan het ook zijn dat de opbouw helder wordt. Ik geef even een voorbeeld om dit te illustreren. Een simpel voorbeeld.

Wanneer je een boek schrijft over hoe je het meeste fietsplezier beleeft met een elektrische fiets, dan kun je al snel op onderwerpen komen. De belofte: na het lezen van dit boek haal je alleen maar plezier uit je elektrische fiets. Onderwerpen: De accu. De bandenspanning. Het voorbereiden op leuke tochtjes. Het bochtenwerk. De versnellingen. Een simpel voorbeeld misschien, maar wel behulpzaam.

Hoe ga je van de belofte over naar het bouwplan?

Voor de ene zin vul je alleen aan: Na het lezen van dit boek …. Dat is de belofte.

Wanneer je die belofte op een A4 zet, kun je een mindmap maken. Wat moet je allemaal delen met de lezers om die belofte waar te kunnen maken? Dat zijn de onderdelen van je boek. Dat kunnen allemaal hoofdstukken zijn of delen van je boek. Die je weer op dezelfde manier verder uit kunt werken!
Per hoofdstuk kun je zo namelijk een mindmap maken: want ieder hoofdstuk doet ook weer een belofte. Na het lezen van dit hoofdstuk weet jij …

Door je boek op deze manier aan te vliegen (niet allemaal zo letterlijk opschrijven in je boek hoor!) kun je al vrij snel een mooie opzet maken.
Heb je al een opzet voor je boek gemaakt, maar nog niet nagedacht over de belofte, dan kijk nog een keer goed naar de opzet vanuit de belofte-gedachtegang.

Je kunt dit ook samen met mij doen tijdens een B&S-sessie (Bouw- en Schrijfplansessie) voor je boek.
Er zijn namelijk ook nog wat randvoorwaarden van belang die je het beste kunt bekijken met een ‘buitenstaander’ in ieder geval. Als schrijfcoach heb ik al vaak mee naar de fijnste opbouw gekeken. Een goede opbouw maakt je schrijfproces al een heel stuk makkelijker: je weet welke onderdelen je gaat uitwerken. Heb jij interesse in zo’n sessie? Neem dan contact met me op.  Stuur me gewoon een email en we trekken de agenda!

Lieve groet, Marianne

PS: heb jij plannen om een boek te schrijven? Laat het me zeker weten in een reactie!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Energie en je business

Energie en je business

Energie en je business Als je mij al langer volgt, dan weet je dat energie een onderwerp is waar ik veel mee bezig ben. Om verschillende redenen. Ik neem het onderwerp zelfs mee in mijn trainingen en coachings, omdat ik het zo belangrijk vind. Het is namelijk jouw...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: