Wat belooft je boek?

Wat belooft je boek?
Wanneer je denkt over het schrijven van een boek, is er een niet te missen onderwerp dat je altijd mee moet nemen: de belofte die je boek doet. Door daar goed over na te denken, kan het zelfs zijn dat de opbouw van je boek ook meer helder wordt. In dit blog lees je meer over die belofte en hoe je dit kunt aanvliegen voor je boek.
Ga jezelf maar even na. Je loopt door een boekwinkel en ineens trekt een cover met titel je aandacht. Je pakt het in je handen. Alleen de voorkant belooft al iets. Je draait het om, om de achterkant te lezen. De belofte wordt nog duidelijker. Als je dit boek gaat lezen, dan … wordt alles anders (zo benoem ik het nu maar even).
Het werkt ook op een andere manier. Je krijgt een boek getipt. In een artikel, op tv of door iemand anders. De tip bestaat uit een paar geschreven of gesproken zinnen die een belofte doen. En die belofte, daar gaat het om. Na het lezen, dan … . Met die belofte in gedachten loop je met het boek in de hand naar de kassa, of klik je die zo het winkelwagentje in van Bol.com.
Leg de belofte van je boek vast
De belofte is dus enorm belangrijk voor het boek dat je gaat schrijven (of aan het schrijven bent). Wat gaat dat boek beloven én waarmaken? Probeer dit te beschrijven in 10 zinnen (als uitgangspunt voor de achterkant) én in 1 zin. Die ene zin is de zin die je gebruikt als ondertitel. Of de zin die je zelf zegt als mensen vragen waar je boek over gaat. Het is de zin die in de kern aangeeft wat de belofte is.
De belofte wordt extra bekrachtigd door de tekst op de achterkant die gaat over jou. De auteur. Wie ben je? Wat is je expertise? Want jij bent wel diegene die die belofte waar gaat maken in dit boek. Dus ook over de tekst die gaat over jou, moet goed worden nagedacht.
Wanneer je weet welke belofte je gaat waarmaken, kan het ook zijn dat de opbouw helder wordt. Ik geef even een voorbeeld om dit te illustreren. Een simpel voorbeeld.
Wanneer je een boek schrijft over hoe je het meeste fietsplezier beleeft met een elektrische fiets, dan kun je al snel op onderwerpen komen. De belofte: na het lezen van dit boek haal je alleen maar plezier uit je elektrische fiets. Onderwerpen: De accu. De bandenspanning. Het voorbereiden op leuke tochtjes. Het bochtenwerk. De versnellingen. Een simpel voorbeeld misschien, maar wel behulpzaam.
Hoe ga je van de belofte over naar het bouwplan?
Voor de ene zin vul je alleen aan: Na het lezen van dit boek …. Dat is de belofte.
Wanneer je die belofte op een A4 zet, kun je een mindmap maken. Wat moet je allemaal delen met de lezers om die belofte waar te kunnen maken? Dat zijn de onderdelen van je boek. Dat kunnen allemaal hoofdstukken zijn of delen van je boek. Die je weer op dezelfde manier verder uit kunt werken!
Per hoofdstuk kun je zo namelijk een mindmap maken: want ieder hoofdstuk doet ook weer een belofte. Na het lezen van dit hoofdstuk weet jij …
Door je boek op deze manier aan te vliegen (niet allemaal zo letterlijk opschrijven in je boek hoor!) kun je al vrij snel een mooie opzet maken.
Heb je al een opzet voor je boek gemaakt, maar nog niet nagedacht over de belofte, dan kijk nog een keer goed naar de opzet vanuit de belofte-gedachtegang.
Je kunt dit ook samen met mij doen tijdens een B&S-sessie (Bouw- en Schrijfplansessie) voor je boek.
Er zijn namelijk ook nog wat randvoorwaarden van belang die je het beste kunt bekijken met een ‘buitenstaander’ in ieder geval. Als schrijfcoach heb ik al vaak mee naar de fijnste opbouw gekeken. Een goede opbouw maakt je schrijfproces al een heel stuk makkelijker: je weet welke onderdelen je gaat uitwerken. Heb jij interesse in zo’n sessie? Neem dan contact met me op. Stuur me gewoon een email en we trekken de agenda!
Lieve groet, Marianne
PS: heb jij plannen om een boek te schrijven? Laat het me zeker weten in een reactie!
Beschermd: Hoe jouw energie je business kan afremmen
Wachtwoordbeveiliging
Voer het wachtwoord hieronder in om deze beveiligde post te bekijken.:
De kracht van authenticiteit en intuïtie in je ondernemerschap
Authenticiteit: Je Ware Zelf Tonen Het is belangrijk om een niche te kiezen, je te specialiseren en om één duidelijk gedefinieerde doelgroep en aanbod te hebben. Maar wat als je meerdere passies hebt? Wat als je hart je in verschillende richtingen trekt? Al langer...
STOP jezelf te boycotten (alleen lezen als jij ook altijd 100.000 ideeën hebt)
“Aaarrggghh, dan kan ik zo boos worden op mezelf. Waarom doe ik het dan niet? Ik wéét dat ik het kan. Maar kom gewoon niet in die actie of maak het niet af. Zo frustrerend. En helemaal als ik het idee alsnog bij iemand anders, uitgewerkt en wel voorbij zien komen...
Adres
Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop
Contact
Mobiel: 06-42515104
marianne@femme-elan.nl
0 reacties