Wat is belangrijker? Het algoritme of jouw (toekomstige) klant?

Wat is belangrijker? Het algoritme of jouw (toekomstige) klant?

(Aanhakend op het blog van Seth Godin, de link naar dat blog zie je onder dit blog.)

Seth Godin is een marketinggoeroe. Misschien kan ik het zo het beste zeggen. Een expert wiens blogs ik dagelijks met liefde lees. Het mooie aan Seth is dat hij eigenlijk alle blog‘rules’ aan zijn laars lapt. Zijn dagelijkse blogs zijn helemaal niet lang (vaak zelfs kort te noemen). Hij gebruikt bijna geen opmaakkenmerken en geeft vooral zijn visie en meningen. En toch is hij in marketing- en ondernemersland een van de bekendste marketingteachers die er bestaat, waar men graag van leert. (Misschien ook omdat hij 20 bestsellers schreef, die wereldwijd worden gelezen, in maar liefst 36 talen.)

Vandaag schreef hij in zijn blog (deze keer was het langer) een heel stuk over het maken van content voor het algoritme en het maken van content voor publiek – dus content gericht op volgers, lezers, klanten en toekomstige klanten.

Heel kort door de bocht geeft hij in zijn blog aan dat de wereld voor contentcreators (wat jij ook bent als ondernemer) lijkt te zijn. Het algoritme bepaalt wat mensen krijgen te zien. De platforms die algoritmes inzetten, gedragen zich dus eigenlijk als publishers. Als uitgevers. Zij bepalen of jouw content wel of niet onder ogen komt van bepaalde mensen, en hoe vaak dat dan is. En de achtergrond die zij daarbij hanteren is: als de kijker/zoeker morgen ook maar op ons platform is. Een heel ander uitgangspunt dus, dan jij …

Het algoritme is  niet e uitgever van jouw content, maar dat ben jij zelf, als bloggende ondernemer, als marketeer van jouw bedrijf. Jij bent degene die blogs schrijft en content maakt om je mensen te inspireren. En wat er nu dus gebeurt is dat er steeds meer content wordt gemaakt vanuit de gedachte dat het algoritme de content hoog in de zoekresultaten meeneemt. Of veel gaat verspreiden.
Waarmee de intentie achter die content niet meer is gericht op het helpen en inspireren van mensen. Maar wel op helpen van het algoritme. Dat op zichzelf dus een heel anders uitgangspunt hanteert.

Jij publiceert op jouw website. Jij publiceert daar kennis waar jouw mensen echt iets aan hebben. Het algoritme zou dus niet het uitgangspunt moeten zijn.
Je maakt geen content voor het algoritme. Nogmaals: je maakt content voor je (toekomstige) klanten, voor mensen die jij inspireren en helpen wil.

Uiteindelijk geeft Seth dan ook het volgende aan:

The only winning approach is to earn permission and a direct connection with our fans and then act as curators for ideas (and as our own publishers).

Het gaat er dus om dat je een directe verbinding krijgt met de mensen die jij graag helpt met je business (met je fans) en voor hen je content te maken.

Google heeft de blogs van Seth Godin flink laten dalen in de zoekresultaten. Maar, geeft hij aan, ik vind het niet erg. Ik schrijf tenslotte voor jou en niet voor Google.

Het is iets wat ik al vaker aangeef. Het gaat erom dat je relevant bent met je content. Dat je deelt wat voor je mensen interessant is, los van bereik en algoritme.
En het is van belang om op basis daarvan een oprechte band op te bouwen met de mensen voor wie jij het doet. Aan die band kan een algoritme niet tornen.
Een directe connectie maken, het opbouwen van die band, dat kan dus met bijvoorbeeld je maillijst. Of het feit dat mensen kunnen inschrijven voor updates van je laatste blog. Los van het algoritme dus.

Bij veel blogs doe ik helemaal niets aan SEO. Soms wel, omdat ik toch graag … maar misschien is dat wel een ego-ding. Hoog in zoekresultaten willen eindigen. (Ook ik ben een mens …)

Neem dit eens in gedachten mee, als jij ook aan het werken bent aan een business blog en aan je marketing.
Welke intentie zet jij op nummer 1? En hoe belangrijk is het algoritme voor jou?
De intentie relevant te zijn, en oprecht behulpzaam te zijn, kan het schrijven van je teksten en het creëren van je content al heel snel een heel stuk gemakkelijker maken dan.

Om over na te denken.

Lieve groet, Marianne

PS: wil jij ook op deze manier en vanuit rust en vertrouwen marketing voeren? Content maken? Blogs schrijven? Doe dan mee met Makkelijke Marketing. We beginnen op 25 februari!
Ik coach je hierbij 13 weken lang. Zo krijg je de hele basis in orde. Heerlijk gevoel – waardoor je marketing makkelijk wordt.
Meer over Makkelijke Marketing

(Link naar het blog van Seth Godin)

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Instagram Stories: waarom?

Instagram Stories: waarom?

Instagram Stories: waarom? Als je nog geen Instagram Stories in je marketingstrategie hebt opgenomen, omdat je je daar nog niet bewust in hebt verdiept, dan ga ik je nu 9 redenen geven waarom ik je adviseer dat wel te doen. Allereerst; ik ben groot fan. Ik maak al een...

Mariannes Mail: bloedeerlijk over ondernemen en het leven, over marketing en over schrijven. Ontvangen? Schrijf je dan meteen in:

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld:

Voor meer inspiratie volg je mij op: