Wat is het verschil tussen een column en een blog?

Het verschil tussen een column en een blog

Het zijn twee verschillende teksten, een column en een blog. Zeker als het een business blog is. Dus een blog dat je inzet voor de zichtbaarheid van je bedrijf, zoals ik dat doe. Laatst werd het me weer eens gevraagd: Marianne, wat is nu het verschil? Die vraag kreeg ik vaker en ik meende er zelfs al een over geschreven te hebben. Maar dat klopte niet. Dus in dit blog mijn antwoord op de vraag.

Een blog en een column zijn twee verschillende teksttypen. Waarbij het verschil vooral te vinden is in het doel van de tekst.

Doel van de tekst: verschillend bij blog en column

Column

In een column wordt een persoonlijke visie gegeven op interessante (maatschappelijke) zaken. Een column is bedoeld om mensen aan te zetten tot nadenken over een bepaald, meestal actueel onderwerp. De column kan prikkelend van aard zijn. Er wordt vaak gezegd wat anderen niet durven zeggen of er wordt iets belicht op een manier dat niet standaard is. Soms wordt erin tegen gevestigde orde geschopt. Deze columns kom je vaak tegen in kranten.
Een column kan ook meer persoonlijk van aard zijn. Het gaat dan over issues die in iemands leven spelen. Meestal gaat het om herkenbare issues, maar waar de columnist of columniste dan een eigen visie op geeft. Deze zie je vaker in magazines.

Blog

Een business blog heeft tot doel de lezers te inspireren en motiveren en ze te helpen bij iets wat ze bezig houdt. Waarbij de onderwerpen altijd te maken hebben met jouw expertise en bedrijf. Ze zijn gerelateerd aan wat er mogelijk is bij jou. Een blog is dus altijd op een bepaalde manier commercieel. Dat wil zeggen: je verkoopt er niet per se direct mee. Maar met je blog trek je je mensen wel naar je website toe, hetzij doordat het op Google te vinden is als zoekresultaat op een (hulp)vraag, hetzij doordat je er bekendheid aan geeft op social media.
En komen de mensen op je website dan kunnen ze zien wat er allemaal te halen, te doen en te kopen is bij jou. Dat is wat je graag wil. Je laat door je blogs mensen proeven van je expertise en kennis.

Daar heb je ook meteen een tweede verschil te pakken, Google.
Alhoewel ik niet per se zeg dat het prioriteit moet zijn (slim is het wel), maar bij het schrijven van een blog bouw je de tekst op zo’n manier op dat die goed vindbaar is voor je mensen. Google scant je blog, herkent het onderwerp en weet het goed te rangschikken in de zoekresultaten, door die opbouw. Bij een column schrijf je tekst, zonder daar rekening mee te houden. Het is je doel ook niet. Je column is niet commercieel bedoeld. Maar vergis je niet. Natuurlijk kan een column ook mensen naar je website leiden en kan zeker ook meer beeld geven over jou, alleen de teksttoon is toch wat anders van aard.

Belangrijk om het verschil te weten?

Is het belangrijk dit verschil? Goed om te weten is het zeker. Maar als jij teksten schrijft in de vorm van columns en je plaatst die als blog, zal niemand je bellen om te vertellen dat je vergist in tekstsoort. Let wel op het volgende: welke tekstsoort je ook plaatst, geef er aandacht aan op je social media. Zorg dat zo veel mogelijk mensen het gaan lezen én dat het aansluit op wat ze kunnen doen, met of bij jou.

Heb jij ook een vraag aan mij? Stel deze onder dit blog in een reactie.
Ik schrijf er graag een blog over voor jou.

Lieve groet, Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: