Wat doe je na de aanvraag van een weggever?

De weggever. Wat doe je na de aanvraag?

Al eerder schreef ik over de weggever en de functie daarvan. In het vorige blog gaf ik je 8 manieren waarop je aandacht kunt geven aan de weggever die jij voor jouw mensen hebt gemaakt. In dit blog vertel ik je wat je kunt doen nadat de mensen de weggever hebben aangevraagd.

Dus: je hebt een prachtige weggever gemaakt: een Infographic, een stappenplan, een e-book, een audiobestand, maakt niet uit. Je geeft er op verschillende manieren aandacht aan en  de aanvragen (en mailadressen) komen binnen. En wat dan?

Vooropgesteld zijn de mensen die hun mailadres aan je geven om de weggever te ontvangen sowieso geïnteresseerd in in ieder geval het onderwerp van je weggever. Het zouden dus allemaal je toekomstige klanten kunnen zijn.

Dank je wel

Het allereerste wat je doet, is de aanvrager bedanken voor de aanvraag. Net zoals je dat in andere e-mails doet als mensen informatie aan je vragen. Dat kun je met een speciaal mailprogramma automatisch regelen – je hebt misschien iemand nodig die dat technisch allemaal kan inregelen voor je, maar er is een heleboel ook al met Google aan uitleg te vinden. Het kan met programma’s als Mailchimp, Autorespond en Mailblue allemaal worden ingeregeld. Het bedanken kan met een mail naar de aanvrager toe en met een speciale bedankpagina op je website.
Op deze momenten zorg je er automatisch voor dat de aangevraagde weggever óf op het scherm van de aanvrager komt, óf in zijn of haar mailbox.

Kan ik nog helpen?

Vervolgens laat je de aanvrager niet los. Het is altijd netjes om na even in te checken en te vragen of alles duidelijk is en of er nog vragen zijn. En dat kan nu, omdat je het mailadres van die persoon hebt.
Sowieso het nasturen van verschillende e-mails is een goed idee. Wanneer je dat doet kun je:

  • Laten zien wat je allemaal kunt betekenen
  • Laten zien wat je al voor anderen hebt betekend
  • Iets meer van jezelf laten zien door nog extra input te geven waar de aanvrager zeker blij mee zal zijn

Wat ook slim is

Wat ook slim is, is ervoor te zorgen dat iemand die je weggever download, regelmatig e-mail van je kan ontvangen in de mailbox. Dus geef bij de weggever aan dat er met het downloaden van de weggever ook regelmatig een nieuwsbrief komt. Let op: de aanvrager moet daar wel toestemming voor geven. Je mag niet zomaar die nieuwsbrieven gaan sturen als iemand een weggever aanvraagt. Hoe dat juridisch allemaal zit, legt Charlotte van Charlotte’s Law in dit blog heel duidelijk uit: Hoe bouw je legaal een maillijst op.

Dus kort gezegd: de weggever is op zichzelf niet die Holy Grail waar het steeds over lijkt te gaan. Er komt veel meer bij kijken. Zoals de marketing vooraf én de mails achteraf. Waarbij het in die mails achteraf ook weer slim is om de aanvragers een mooi eerste aanbod te doen om te gaan werken met jou, bijvoorbeeld door ze naar een relatief goedkoop product te leiden.

Let vooral op het volgende. Wat je ook doet, in mijn ogen – en mijn advies – is er bovenal voor zorgen dat je met alles wat je doet van waarde bent voor de mensen voor wie je het doet. Elke mail, elk bericht en de weggever zelf: zorg dat je een goede indruk achterlaat. Want die wordt nooit vergeten. En past het samenwerken nu niet, dan weet ik zeker dat ze je of aanraden bij iemand anders óf dat ze later alsnog terugkomen bij jou.

Heb jij een gratis weggever? Deel deze gerust in een reactie onder dit blog.
Lieve groet en succes!

Marianne
PS: zo zie je maar dat alles tekst is! De aandacht die je geeft vooraf, de inhoud van de weggever en de mails die je naderhand stuurt. 
Wil jij het schrijven van goede teksten trainen? Start dan met de Spoedcursus Bloggen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: