Wat moet je niet doen in berichten op social of in je blogs?

Er is geen discussie over mogelijk. De dienst die jij biedt of het product dat jij hebt, is het antwoord op de behoefte van andere mensen. Dat hebben ze nodig. Dat weet je en daar sta je voor. Je bent er ook goed in. Of het product is goed. En daar vertel je graag over, want je wil zo veel mogelijk mensen helpen met datgene wat jij te bieden hebt.

Niet doen!

Niet doen nee. Daar gaat het juist vaak mis. Bij dát vertellen. Natuurlijk is het belangrijk dat de mensen de producteigenschappen kennen. Natuurlijk is het belangrijk dat mensen weten hoe jouw dienstverlening in elkaar steekt. Maar als je de mensen alleen maar steeds vertelt over wat je biedt, over de kwaliteiten, over de voordelen, dan maak je geen contact. Je maakt dan namelijk puur reclame. Ik zeg niet dat het niet mag, maar de volgende manieren zijn beter (en in mijn ogen ook leuker!).

Het is van belang de mensen voor wie jij je producten of diensten hebt (ik noem ze ‘jouw mensen’) aan te spreken op datgene wat zij nodig hebben. Op dat waar zij naar op zoek zijn (of ze dat nu wel of niet wisten). Hoe doe je dat dan?

Probleem en oplossing

Alhoewel veel marketeers en communicatieadviseurs een hekel aan de termen ‘probleem’ en ‘oplossing’ hebben, gebruik ik deze termen wel graag. Ik gebruik ze om op een eenvoudige manier duidelijk te maken hoe jij jouw mensen echt aan wilt spreken.

Voordat jouw mensen met jou in contact komen, is er iets aan de hand waarvoor ze een oplossing willen. Ze willen iets weten of ze willen iets hebben. Dan gaan ze zoeken. Het grootste deel van de bevolking zoekt tegenwoordig op het internet. Ze zoeken iemand die een oplossing biedt voor datgene wat aan de hand is. Er is namelijk ergens een ‘probleem’: de stofzuiger is kapot, de administratie vraagt te veel tijd of er moeten weer originele kerstpakketten worden besteld.

Om je mensen aan te spreken, speel je dus met je tekst in op het probleem dat ze ervaren. Daarbij moet je rekening houden met de belevingswereld van die mensen. En dat is best moeilijk, want dat vraagt een behoorlijke inleving (bijna studie) van die mensen.

Laat je product of dienst even los

Probeer voordat je aan de slag gaat met o.a. het schrijven van teksten voor je blog of socialmediaberichten, je product of dienst los te laten. Veeg het helemaal van de kaart. Kijk door hun ogen. Verplaats je in hun huid, in hun hoofd: hoe voelt het probleem dat hij of zij heeft? Hoe merken ze dat in het dagelijks leven? Waar lopen ze tegenaan? En ga dan schrijven. Geef ze tips. Geef ze ideeën. Inspiratie. Je hoeft niet te roepen dat jij de oplossing bent: als jouw tips werken, gaan ze vanzelf naar jou op onderzoek uit.

Tip: Vind je het moeilijk door de ogen van je doelgroep te kijken? Ga dan in gesprek met klanten die je al hebt. Vraag ze waarom ze het zo prettig vinden om jouw product te hebben of van jouw dienstverlening gebruik te maken. Vraag ze hoe het voor hen voelde voor ze jouw product of dienst afnamen en vraag ze hoe het daarna voelde. Je zult zien dat jouw klanten hier graag aan meewerken.

Verwante onderwerpen

Ook een manier om teksten te schrijven die aanspreken, is vertellen over zaken die aan jouw dienst of product zijn verwant. Ook die hebben de interesse van je mens. Ben jij fysiotherapeut, dan kun je ook wandeltips geven. Als je personal trainer bent, kun je ook wat vertellen over voedingswaarden. Als je tuinman bent, kun je ook leestips geven aan je mensen: welke boeken over tuinieren moeten zij zeker lezen? Het gaat nu niet meer zozeer over een probleem, maar je spreekt je mensen wel aan. Dit is namelijk gerelateerd aan het onderwerp (het probleem) dat hen bezighoudt, en ook nog steeds aan jouw kennis en kwaliteit.

Wie ben jij dan?

Een laatste manier is teksten schrijven die te maken hebben met jou, je bedrijf en je bedrijfsvoering. Geen keiharde verkoop, maar wel uitleg over je passie. Hoe lang je dit al doet. Klantcases. De drijfveren. Je goals. Daar zijn mensen ook altijd in geïnteresseerd. Jouw drijfveren kunnen heel inspirerend zijn en een reden om met jou te werken en niet met een ander.

Dus, genoeg om over te schrijven.
Wil je meer input voor onderwerpen? Lees dan: ‘Waar kan ik toch over bloggen?’

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

Ondertussen op Instagram

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: