Wees relevant

Wees relevant

Relevantie. Als je wat meer leest over bloggen, social media en contentstrategie, dan ben je dat woord vast wel tegengekomen. Maar wat wordt daar nu precies mee bedoeld? In dit blog leg ik het uit. Ook interessant als jij een boek wil schrijven voor je bedrijf overigens. Lees dan ook gerust door. 

Relevant: wat betekent dat?

Relevant betekent van belang. Van betekenis. Aan de orde.
Hoe relevanter jij in je posts en je berichten bent, hoe liever iemand aanhaakt op jou. Jou gaat volgen. Je nieuwsbrief wil ontvangen. Op de hoogte wil zijn van wat je doet. Wat jij deelt, is van belang voor hem of haar. Het speelt in zijn of haar leven, het is actueel. Daar blijft die graag van op de hoogte (en gaat ie graag mee aan de slag).

Ben je niet relevant, dan haakt iemand simpelweg niet aan. Wat jij vertelt en schrijft is niet van belang, doet er niet toe (op dat moment). Op zich is dat niet erg. Je wil ook niet voor iedereen relevant zijn. Het wordt pas vervelend als de mensen voor wie jij met je berichten wel relevant wil zijn, vinden dat ze er niet toe doen.

Wat is van belang om relevant te zijn?

Je moet dus ontdekken wat jouw mensen echt van belang vinden. En dat weet je pas als je heel goed in de gaten hebt wat er in hun wereld en in hun leven speelt. Je kunt niet alles weten natuurlijk, maar wel heel erg veel. Een van de tips die ik altijd geef is onderzoeken met welke vragen je mensen rondlopen in hun hoofd als het jouw expertise betreft. Die vragen en de antwoorden daarop, die zijn van belang en dus relevant. Geef jij die antwoorden, dan ben je relevant.
En er zijn wat andere zaken die je kunnen helpen bepalen wat relevant is.

  • Actualiteit. Er kunnen wetswijzigingen zijn die relevant zijn voor je eventuele klanten. Of er kan iets in de markt veranderen dat direct invloed op ze heeft. Er kan een nieuw product zijn ontwikkelt dat hun leven makkelijker maakt. Het is dus slim om de actualiteit goed in de gaten te houden. Actualiteit die van invloed is op jouw mensen, is altijd relevant.
  • Overlevingsdrang. Overleven is van (levens)belang. Gaat het over gezondheid of over genoeg geld hebben en kun je dat koppelen aan jouw expertise, dan is dat relevant. Een voorbeeld waarin in ik mijn expertise koppel aan een vervelende situatie: je omzet staat stil, je ziet het saldo op je bankrekening krimpen. Via-via komt er niets meer binnen, terwijl dat eerst toch anders was. Vanuit mijn expertise kan ik daarop aanhaken: het is van belang om nieuwe klanten aan te trekken, anders val je om. Maak ik berichten over hoe je nu toch nieuwe klanten aan kunt trekken en nieuwe omzet kunt maken, dan ben ik relevant voor jou.
    Hetzelfde met gezondheid, ook die overlevingsdrang. Je voelt je niet fit en denkt dat je ziek wordt, wat is dan relevant?
  • Gemakzucht. Iedereen maakt het zichzelf het liefst zo gemakkelijk mogelijk. Kun jij het je mensen zo gemakkelijk mogelijk maken ergens mee? Dan ben je relevant. Voorbeeld: jij bouwt websites. Jouw klant heeft een nieuwe website nodig. Als webbouwer ben je al snel relevant. En je wordt nog relevanter als jij een bouwmodel hebt dat ze in 3 stappen helpt het eindresultaat te bereiken.

Stel jezelf steeds de vraag: is dit relevant?

Dat is de vraag die jij moet stellen bij over de inhoud van alle marketing die je doet. Alle teksten die je schrijft, voor je social media of je blogs, moeten van belang zijn die jij graag wil bereiken met die tekst. En let op: soms vinden jouw mensen iets anders relevanter dan jij verwacht. Stap elke dag even in hun schoenen om te onderzoeken wat dat dan is.

De input uit dit blog helpt je weer met andere ogen te kijken naar de blogs en berichten die jij kunt delen én helpt je evalueren waarom het ene bericht wel en het andere niet aanslaat …

Oh en ja, over dat boek. Het moment dat jij een boek schrijft voor je bedrijf, wil je natuurlijk ook dat het relevant is wat je er allemaal opneemt. Stel je dus ook bij het bepalen van de inhoud en het schrijven de vraag: is dit wat ik wil opnemen en schrijven ook relevant?

Heel veel schrijfsucces!
Marianne

PS.: Een dag full focus aan de slag met mij om jouw contentstrategie eens goed onder de loep te nemen? Te bepalen wat jouw uitgangspunten worden voor de tweede helft van dit jaar? Dat kan in een VIP-sessie Contentstrategie

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: