Te weinig klanten? Dat is een probleem

Te weinig klanten is een probleem

Let op: dit blog is niet voor watjes. Maar wel met liefde voor je geschreven.

Wanneer je jouw bedrijf vanuit je passie start en drijft, dreigt er één gevaar. Te weinig klanten.
Als je zelf in je inkomen moet voorzien, dan is dat niet het beste scenario.
Helemaal niet als je wel steeds je best doet op die marketing. Je laat je regelmatig op social media zien. Je blogt soms over je passie en bedrijf: superleuk om te doen. Maar ondertussen zakt de moed. Niemand leest. Niemand of bijna niemand reageert.

In dit blog vertel ik je hoe dat komt én geef ik je 4 belangrijke vragen die je gaan helpen jouw marketing een nieuwe vibe te geven. Ik leer je hoe je je passie op zo’n manier kunt laten zien, dat je klanten krijgt.

Het bezig zijn met je passie maakt je blij. Maar hoe langer het duurt voordat er mensen komen die jouw passie nodig hebben, hoe meer het wringt en frustreert. En hoe minder fijn het wordt om met die passie bezig te zijn. Te weinig klanten is écht een probleem.

Heb je te weinig klanten, dan kan het zijn dat er een punt gaat komen dat je niet eens meer met je passie bezig kunt zijn. Omdat je bijvoorbeeld moet uitzien naar een andere manier om inkomen te krijgen. Dat wil je waarschijnlijk niet. Je startte je bedrijf niet voor niets, toch. Te weinig klanten is een probleem omdat je dan te weinig inkomen hebt.

Hoe komt het dan dat je te weinig klanten hebt? Wat zijn de oorzaken daarvan?

Er kunnen verschillende oorzaken zijn. Ik som er 8 voor je op; misschien dat je je erin herkent:
1. Je bent elke dag zo heerlijk bezig met je passie, dat je alles daarom heen vaak vergeet. En dus ook geen tijd ziet voor marketing.
2. Je laat wel regelmatig online zien wat je doet, staat ook soms op een beurs of iets in die trant, maar je weet eigenlijk niet hoe je dat goed aanpakken moet.
3. Je bent – als je iets laat zien – vooral aan het zenden: kijk eens wat ik kan of wat ik hier heb!
4. Je maakt het de mensen die jij graag wil helpen veel te moeilijk, zonder dat je het beseft.
5. Je vertelt niet eens dat jouw passie iets is, waarvoor mensen bij jou terechtkunnen (en hoe ze dat dan kunnen regelen).
6. Je bent gaan twijfelen aan jezelf: ben je wel goed genoeg om je te laten zien? Anderen zijn en doen het toch misschien beter. Onbewust straal je dat uit.
7. Je wil er voor iedereen zijn.
8. Je weet eigenlijk niet wat je wel of niet moet laten zien als je dan aan je marketing gaat doen.

Als een of meer van deze punten passen bij jou, dan zullen mogelijke klanten je niet zien én –  dat is het allerbelangrijkste: niet begrijpen. En dat is waarom ze niet aankloppen bij of kopen van jou.

Hoe zorg je dat je klanten je wel begrijpen? 

Natuurlijk kan ik tegen je zeggen dat je all the way moet gaan, drempels moet verlagen, cursussen moet gaan volgen, enzovoorts, enzovoorts. En misschien heb je die al heel erg veel gedaan.
Wat ik je nu vertel is anders, maar wel een hele fijne tip, waar ik dagelijks op focus bij de dingen die ik doe. Elke dag beantwoord ik voor de mensen die ik helpen wil, de volgende 4 vragen:

  1. Wat is het probleem (van mijn klant)?
  2. Waarom hebben ze een probleem?
  3. Wat zijn de oorzaken van het probleem?
  4. En wat is ertegen te doen?

Ja, jouw mensen hebben een probleem. En jouw passie is de oplossing. Zomaar laten zien wat jouw passie is, betekent niet dat jouw mensen meteen de link leggen: Hee, als ik dit bij haar koop, dan is mijn probleem opgelost! Dan is mijn huis veel gezelliger! Dan kom ik van mijn klachten af!
Je moet laten zien dat je wéét welk probleem er speelt. Dat je begrijpt waarom dat probleem er is en dat je de oorzaken kent. Dat is wanneer je mensen zich gehoord voelen door jou. Begrepen door jou. En dat is waar zij graag willen zijn: daar waar zij begrepen worden.

Leg nu eens het verband tussen de 4 vragen en dit blog.
Ik gaf jou net de 4 belangrijke vragen. 4 vragen die ik elke dag opnieuw bekijk én beantwoord. Die ik nu voor jou duidelijk heb verwerkt in dit blog! Bekijk dit blog nog eens een keer en leg de 4 vragen er meteen even naast. Wat je hier ziet, kan dus ook in een post. In een nieuwsbrief. In een script van je verhaal. Zodat jouw mensen zich begrepen voelen door jou.

4 vragen dus. Bekijk ze goed, en ga er elke dag even mee aan de slag.
Heb je vragen? Stel ze gerust in een reactie onder dit blog.
Ik beantwoord ze graag.

Deze 4 vragen zijn een klein onderdeel van de Masterclass Bloggen, die ook weer ingepland staat, en wel op 21 maart, een zaterdag dit keer. Meer informatie volgt snel. Hou de datum alvast gereserveerd je in je agenda. 

Fijne dag, Marianne
PS: Heb jij het gratis e-book 23 Schrijfideeën om je creativiteit een boost te geven al?
Download het hier als je het nog niet hebt.

2 Reacties

  1. Natasja der Kinderen

    Ik pas de 4 vragen wel consequent toe op het schrijven van een blog. Maar ik heb er niet eerder bij stil gestaan om deze vragen ook toe te passen op mijn “business”. Hoe precies ik dat toepas, weet ik nog niet. Daar ga ik eens goed over nadenken. Maar een eye opener is het wel. Dank je wel Marianne.

    Antwoord
    • Tekstgericht, Marianne Canters

      Wat is ertegen te doen, kan zelfs ideeën opleveren voor e-books (of een écht boek), voor een nieuw product, een nieuwe dienst, enzovoorts 🙂 Ik gebruik de 4 vragen steeds opnieuw, bij alles wat ik tegenkom – bij alles waar mijn klanten tegenaan kunnen lopen.
      Succes!
      Liefs, Marianne

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: