Werken aan je bedrijf. Meedoen aan die trend?

Werken aan je bedrijf en werken in je bedrijf …

Je hoort het steeds meer op social media. Business coaches en marketingspecialisten roepen het elke dag: neem tijd om te werken aan je bedrijf in plaats van alleen maar te werken in je bedrijf. Wat is dat nu voor trend? En wat bedoelen ze nu daar precies mee? Moet je daar aan meedoen? Ik leg het in dit artikel aan je uit.

Werken in je bedrijf

Ik begin met werken in je bedrijf. Werken in je bedrijf is werken voor je klanten. Bij mij is dat het coachen van auteurs en het meedenken aan hun manuscript, het voorbereiden en geven van masterclasses, het online coachen van ondernemers die klaar zijn zichzelf en hun expertise online te laten zien, maar ook het schrijven van boeken en teksten voor websites en blogs van ondernemers. Dit is allemaal tijd die ik inzet, direct voor de klant. Dit is werken in mijn bedrijf.

Werken aan je bedrijf

Werken aan je bedrijf zie ik als beweging brengen in je bedrijf zodat je met je bedrijf kunt groeien en nog meer mensen kunt helpen. Het gaat dan bijvoorbeeld in mijn geval om het schrijven van blogs en socialmediaberichten, werken aan de website, organiseren van challenges, het maken van weggevers (allemaal marketing), het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten en dat allemaal gerelateerd aan mijn doelstellingen en het uiteindelijke doel dat ik wil bereiken met mijn bedrijf. Dat is werken aan je bedrijf.

Werken aan je bedrijf deed je waarschijnlijk altijd al. Bewust doelen realiseren en daarvoor brochures laten maken, op markten en beurzen staan, een open dag organiseren, noem het maar op. Maar de wereld is steeds meer online. Dat geeft je als ondernemer veel meer mogelijkheden om de mensen te bereiken die je bereiken wil. Het werken aan je bedrijf is geen trend. Maar er is wel een geweldige nieuwe dynamiek aan toegevoegd. Een dynamiek die je iets heel prettigs brengt. 

Werken aan je bedrijf: je bedrijf zichtbaar in beweging brengen

Omdat de wereld steeds meer online is, is werken aan je bedrijf duidelijker zichtbaar geworden. De jongere ondernemers groeien met dat gegeven op, maar voor ondernemers die al langer als zzp’er meedraaien is dat wel een nieuw ding. Heel anders dan flyeren, op beurzen staan en netwerken op een koffie-ochtend (alhoewel ook dat heel effectief kan zijn). Het online stuk is toegevoegd. En dat zorgt ervoor dat je marketing sneller zichtbaar is én voor een groter publiek te zien.

Hoe werkt het dan?

Mensen worden aangetrokken door beweging. Door actie. Dat geldt in real life: als je ergens in een ruimte zit en je ziet iets bewegen, trekt je oog daar meteen naartoe. Precies dat geldt ook online op social: je scrollt over je Facebook tijdlijn en je duim houdt stil bij een video; de beweging trekt je aandacht. Maar ook op een andere manier is beweging op social van belang. Post jij regelmatig een bericht, dan is er activiteit op jouw account. Dat trekt mensen aan. Post jij weinig of helemaal niets, dan kom je niet onder de aandacht. Er is geen beweging bij jou, dus de mensen zien je ook niet.

Op je website werkt het net zo. Schrijf je regelmatig blogs, dan ziet Google dat. Google is 24/7 per dag bezig met het inventariseren en categoriseren van websites. Een van de factoren op basis waarvan Google bepaalt of jij relevant bent om mee te nemen in de zoekresultaten van de zoeker, is of er wel iets op je website gebeurt. Gebeurt daar niets, is Google al snel klaar. Publiceer jij regelmatig blogs en komen er regelmatig mensen op je site, dan ziet Google dat daar beweging is. En dat je dus wel relevant bent om ergens in de resultaten mee te nemen.

Geen online beweging? Geen online aantrekkingskracht. It’s as simple as that.

Marianne – Tekstgericht.nl

Geen beweging op social én geen beweging op je website? Online geen aantrekkingskracht, It’s as simple as that. Is dat erg?
Nee. Niet als je die ambitie ook niet hebt. Niet als het allemaal oké is zoals het nu gaat in jouw bedrijf. Niet als jouw klanten simpelweg niet op social of online aanwezig zijn. In bepaalde branches is dat zeker zo. Denk bijvoorbeeld aan de metaalindustrie. Daar speelt de ouderwetse marketing en vooral mond-tot-mondreclame nog een grote rol. Ook nog in deze tijd. Maar er is verandering op komst. Ook in de branches daar. Mond-tot-mondreclame verandert: deze vorm van reclame heeft voortaan een tussenstap.

Mond-tot-mondreclame verandert

Ik signaleer een nieuwe stap binnen de mond-tot-mondreclame. Ja, mensen vertellen tegen elkaar bij wie ze waarvoor moeten zijn. Dus je moet echt bij Marianne Canters zijn als het gaat om de teksten voor je website en je blog. Maar wat gebeurt er dan? Er wordt op internet naar je gezocht. Je naam of bedrijfsnaam wordt ingetikt en hup, de mensen komen op je site. Als je die niet hebt, of je hebt een hele oude, statische site, waar verder weinig op staat, kan dat toch jammer zijn. Steeds meer mensen zoeken ook op social media, om daar te kijken of je daar aanwezig bent. Mond-tot-mondreclame leidt dus ook tot beweging online.

Geen trend. Wel doen.

Werken aan je bedrijf bestond altijd al. Het werd alleen niet zo genoemd. Het heette verkoop, marketing, productontwikkeling. Als ondernemer deed je het gewoon, gaf er zelfs misschien niet eens die namen aan. Werken aan je bedrijf is geen trend. Het is wel een onderdeel dat in de wereld van nu is uitgebreid, met het hele online stuk. Social media als Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, you name it én het bloggen op je site.

Heb je het nog niet opgepakt of niet consequent, dan is dit echt het moment.
“In 2018 was 86 procent van de Nederlanders dagelijks online. In 2012 was dat nog 76 procent. Meer dan 95 procent van de 12- tot 45-jarigen en hoogopgeleiden gebruikten het internet dagelijks. Ook 45 procent van de 75-plussers is dagelijks op het web.” Dit zijn de cijfers van het CBS.
Tijd om online serieus te omarmen binnen het werken aan je bedrijf.

Lees hier het hele artikel van het CBS

Terug naar wat zo prettig is aan die dynamiek: die zorgt namelijk voor nog iets speciaals. Het brengt je klanten dichterbij. Je komt vaker met de klanten in contact. Je leert ze beter en beter kennen, waardoor je alles wat je doet steeds beter op ze af kunt stemmen. Werken aan je bedrijf is dus zeker ook werken voor je klant. Maar op een net iets andere manier. 

Wil jij leren hoe je interessante artikelen kunt schijven voor jouw website? Doe dan mee met de Masterclass Bloggen. Je kunt kiezen tussen 11 of 20 september. Aan het einde van de Masterclass schrijf jij artikelen die echt voor jouw mensen écht toe doen, waardoor je meer mensen bereikt. Tijd om te werken aan je bedrijf:
Meer info en inschrijven; Masterclass Bloggen

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

marianne canters coach online ondernemen geldrop-min

Inspiratie op Facebook?

Categorieën

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert

gratis: mariannes mail

Elke week geprikkeld worden met inzichten die jou als schrijver en ondernemer helpen groeien? Dat kan.
Je hoeft je alleen maar even aan te melden:

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: