Deze woorden zijn onmisbaar in je blogs

Onmisbare woorden in je blogs

Om je blogs helder en to the point te laten zijn voor de lezer, is een bepaald type woord onmisbaar. Het signaalwoord. Signaalwoorden of signaalwoordgroepen gebruik je als schrijver van je blog vaak automatisch. Maar door je hier veel meer bewust van te zijn, weet je hoe je je lezer nog beter je tekst door kunt leiden. Ze zijn onmisbaar voor de duidelijk- en begrijpelijkheid.
In dit blog vertel ik je welke het zijn, zodat jij ze ook bewust in je blogs kunt gebruiken. 
(In elke tekst zijn ze overigens van belang, just a hint.)

Wat zijn signaalwoorden en waarom gebruik je ze?

Lezers van je blog zijn je tekst altijd aan het scannen naar de meest bruikbare info die ze nodig hebben. Ze vinden die het liefst zo snel mogelijk. Hier speelt (net als bij jou tijdens het schrijven) ook een onbewust proces plaats: zij scannen naar … signaalwoorden.

Signaalwoorden zijn woorden (of woordgroepen) die laten zien hoe tekstdelen met elkaar verbonden zijn. Ze helpen de lezer snel tot de kern van de tekst te komen. En alhoewel je je lezer graag langer op je blog wil houden (want Google houdt die tijd bij en vertaalt het langdurige verblijft als goede content), wil je ook dat je tekst goed scanbaar is. (Strategie: veel meer blogs op je website posten, waardoor je lezers graag langer blijven). Let op: is je tekst minder goed scanbaar, dan klikt de lezer nóg sneller weg.

Scanbaar? Dan zijn tussenkopjes toch al oké?

Tussenkopjes zijn top! Dat is de eerste scan die de lezer doet. Maar als de tekst onder zo’n kopje abracadabra wordt, gaat die geen moeite meer nemen. De beslissing is dan snel genomen: ‘Ik ben weg.’ Het gebruik van signaalwoorden helpt de lezer de tekst onder de tussenkopjes ook scannen. De pure inhoud dus!

Gebruik de signaalwoorden (woordgroepen) dus bewust om zo je lezer te helpen. Dat is iets wat de lezer voelt: hé wat lekker leesbaar – even kijken wat er nog meer te vinden is bij deze blogs van deze ondernemer.

Welke woorden zijn signaalwoorden en wanneer gebruik je ze?

Signaalwoorden worden gebruikt bij:

  • Samenvattingen (kort geformuleerd)
  • Tegenstellingen
  • Argumenten
  • Toelichtingen
  • Opsommingen


De meest voorkomende signaalwoorden (of signaalwoordgroepen) zijn:

bij samenvattingen
Kortom: (let op, er komt altijd een dubbele punt achter kortom)
samenvattend
dus
met andere woorden
de conclusie is

bij tegenstellingen
maar
echter (iets formeler)
toch
aan de ene kant, aan de andere kant

bij argumenten
De volgende redenen …
Immers … (wat ouderwetser misschien)
omdat (geeft een reden aan)
want …
zodat (geeft gevolg aan)
doordat (geeft een oorzaak aan)

bij toelichtingen
Bijvoorbeeld
Ter illustratie
Met als voorwaarde of Op voorwaarde dat
Mits
tenzij

bij opsommingen
en
ook
bovendien
daarbij
ten eerste – ten tweede –enz.
aan de ene kant, aan de andere kant (enerzijds – anderzijds is meer formeel)
niet alleen … maar ook
tevens (is meer formeel)

Kortom: gebruik signaalwoorden in je tekst om zo je lezers door je blog te leiden en ze snel te geven wat ze zoeken – dus naast tussenkopjes. De lezer (je toekomstige klant)zal een dankbare lezer zijn en graag meer van die lekker leesbare blogs willen lezen van jou. Omdat die hem gewoon verder helpen.
Hij vergeet niet dat jij die behulpzame ondernemer bent en zal steeds meer van jou gecharmeerd raken. Met als gevolg dat hij graag met jou in zee gaat …
Onmisbaar dus!

Heel veel schrijfsucces, Marianne
PS: Op 10 september geef ik de gratis online workshop ‘Aantrekkelijk voor nieuwe klanten’. Doe mee als je wil ontdekken hoe je blog ervoor kan zorgen dat klanten contact opnemen met jou omdat zij zien dat jij de expert bent bij wie zij moeten zijn. Ja, ik wil meedoen!

Meer schrijftips vind je in deze blogs:
Gebruik B1 taal in je blogs
De perfecte titel voor je blog: gebruik een krachtwoordenoverzicht
Ik begrijp niets van jouw blog
Vage taal of slordig taalgebruik
10 veelgemaakte schrijffouten in marketingteksten

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Gratis e-book om je creativiteit te boosten

gratis e-book marianne canters schrijfcoach blogexpert
Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: