Zo’n groot mogelijk bereik. Gaat het daar werkelijk om?

Zo’n groot mogelijk bereik. Gaat het daar werkelijk om?

Is het nu echt zo van belang om zo’n groot mogelijk bereik te hebben? Of gaat het erom de juiste mensen te bereiken? Ik ben echt van het laatste. Natuurlijk is het fijn: door internet en online marketing kun je veel meer mensen bereiken dan je voorheen kon. Maar het gaat erom de juiste mensen te bereiken. (Getuige het succes van goed ingestelde advertenties ook).

De goeroes

Het stikt van goeroes, op marketinggebied. En dat niet alleen: ook coaches die je alles vertellen over social media in het algemeen, of specifiek per kanaal. Maar ook die helemaal gericht zijn op online zichtbaar zijn, of op je business: allemaal delen ze inzichten en visies. Veel van wat zij vertellen is hetzelfde en soms loopt het wat uiteen. De focus ligt over het algemeen op bereik. Zo veel mogelijk mensen zien te bereiken via social media. Zo veel mogelijk mensen op je mailinglijst. Het lijkt of ‘veel’ het ideaal is waar het om draait. Een zo groot mogelijke vijver om in te vissen. Maar is dat wel waar het echt om gaat?

Klantenpiramide van Curry en het Pareto-principe

Ik weet niet of je er ooit van gehoord hebt. Beiden hebben te maken met de 80/20-regel. 20% van je klanten zorgt voor 80% van je omzet. 80% dus voor 20%. Dit is geen hard getal, maar het gaat even over de verhouding. Ik geef dit even aan je mee. Ik ga niet de achtergrond van de modellen uitleggen; maar geef je onder dit blog een aantal links, als je hierin geïnteresseerd bent. De 80/20-regel gaat namelijk voor heel veel meer onderwerpen op. Goed om je sowieso eens in te verdiepen.

Wanneer je weet dat het zo werkt, die 80-20, is het een heel goed idee om je te gaan focussen op die 20% van je klanten – als jij bewust aan de slag gaat met je marketing.
Zoals die 20% in elkaar steekt, dat is waar het om gaat. Dat zijn de mensen die kiezen voor jou omdat jij past bij hen. Van dat type klant heb jij er heel graag meer.

Hoe vertaal je dat dan naar jou?

Ken je klanten. Daar gaat het om. De klanten die steeds bij jou terugkomen. Welke vragen stellen zij? Wat hebben ze van jou nodig? Wat geef jij of wat doe jij waar zij zo blij van worden? Waar haken zij op aan als jij berichten post? Waar zijn zij te vinden als het gaat om socialmediakanalen? Dat is waar jij je op moet focussen als het om je (social) marketing gaat – wat mij betreft.

Voorbeeld: Instagram Reels

Ik ga even iets zeggen waarmee ik misschien wel mensen tegen me in het harnas jaag. Maar ik vind het wel van belang. Ik geef even het voorbeeld van Instagram Reels. Een nieuwe functie van Instagram (inmiddels al niet meer zo mega nieuw). Instagram promoot het gebruik ervan. Om je heen hoor je dus roepen dat je die Reels moet doen, want dan krijg je gratis een groter bereik.

Ik ben gaan kijken. Natuurlijk, want ik ben een aardige Instagram-fan. Wat is het dan, dat Reels, hoe werkt het en wat kan ik ermee? Ik maakte er een paar die ik publiceerde.
Ik volgde er zelfs een cursus voor. En toen wist ik het zeker: dit is niet voor mij. Heel eenvoudig: het past niet bij mij.
Moet ik dat dan doen? Omdat ik er zo’n groot bereik mee krijg? Nee. Dat vind ik niet.
Het moet passen. Dan straal je de juiste energie uit. En dat is waar die 20% juist op aansluit. Die juiste energie.
Dus voor mij de keuze dat ik dit niet strategisch inzet, omdat het gewoon niet bij mij past.

Terug naar het begin. Is het inzetten van Reels voor mij een garantie dat ik meer mensen bereik die lijken op die 20% van mijn klanten? Dat is iets wat ik dan nog zou kunnen onderzoeken misschien.
Alhoewel ik ergens niet verwacht dat dat zo is.

Ik gok niet op het grote bereik. Ik zet wel in op het van dienst zijn voor die 20% en iedereen die daarbij past. Beter een bericht met 5 inhoudelijk fijne dm’s als reactie, dan een bericht met geen respons. Het gaat erom de juiste mensen te bereiken door de juiste content te maken, content die aansluit bij hen. En niet maar te gokken op zoveel mogelijk bereik (door gekke dansjes te doen en woorden aan te wijzen. Ik heb het ook zo gedaan hoor. Ik moet wel weten waar het over gaat. Ze zijn nog steeds te zien op mijn Instagram-account. En wie weet komt er nog een keer een. Maar dan vanuit mij en mijn lol, en heeft het verder niets te maken met het inzetten ervan voor een zo groot mogelijk bereik …)

Wat is nu de kern van dit relaas?

Focus op je fijnste klant. Van die mensen wil je er graag meer. Die wil je graag helpen op een manier die bij hen past en bij jou. Die wil je graag inspireren op social media. Met berichten die ertoe doen, die het verschil maken. En die niet gemaakt worden omdat het zoveel mogelijk mensen bereikt. Maar juist omdat het die mensen bereikt die er voor jou toe doen.

Meer over het Pareto-principe
Meer over de klantpiramide van Curry

Ik hoop met dit blog jou, als zzp’er, toch vooral te laten zien dat het slim is om dingen uit te proberen, maar vooral bij jezelf (en je fijnste klanten) te blijven.
Dat is in mijn ogen de beste manier om succesvolle (online) marketing te voeren.

Succes!
Marianne

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

ContentClass 28 januari; Inspirerende teksten schrijven

Zoek blogs op categorie

Delen met:

Orde brengen in ideeën

Orde brengen in ideeën

Orde brengen in ideeën Als je eenmaal op de frequentie zit waar de contentideeën om de haverklap binnenvallen, dan kan dat best overwhelming zijn. Zoveel ideeën om in content uit te werken, maar so little time. Maar goed, je schrijft ze allemaal op. En wat dan? Ik...

Pit in je blog

Pit in je blog

Pit in je blog Hoe zorg je ervoor dat je pit in je blog krijgt? Niemand leest een lang blog helemaal door zonder dat het pit heeft. Wat is pit? Voor mij betekent pit dat het blog steeds opnieuw iets in de lezer raakt, waardoor hij echt door wil lezen. Iets wat steeds...

Elke week (schrijf)inzichten en (ondernemers)inspiratie ontvangen? Schrijf je dan in voor Mariannes Mail

 

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Adres

Waleweinlaan 4
5665 CK Geldrop

Contact

Mobiel: 06-42515104
marianne@tekstgericht.nl

Jouw privacy is goed geregeld: 

Privacybeleid

 

Voor meer inspiratie volg je mij op: